Hat év után először nőtt az élelmiszerek forgalma

Hat év után először nőtt az élelmiszerek forgalma
Idén először nőtt mennyiségében is az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma a legutóbbi hat év csökkenő tendenciája után. 2013 decemberétől 2014 márciusáig 4 százalékkal több árut adtak el a boltok, mint a tavalyi hasonló időszakban – írja az mmonline. A Nielsen által mért kilencven élelmiszerkategória négy hónap alatt mintegy 470 milliárd forint bevételt hozott a kiskereskedelemnek, ez 3 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

A tíz legnagyobb forgalmú termékcsoport közül kilencnek a forgalma emelkedett érték szempontjából, míg hétnek a piaca bővült mennyiségben a Nielsen piackutató felmérése szerint.

Nagymértékben bővült az ásványvíz (15 százalék), valamint a sajt és a gyümölcslé (10-10 százalék) piaca. Az ásványvíz bolti eladása mennyiségben is 10 százalékos növekedést ért el, négyhónapos összehasonlításban.

Ha az eladási helyek trendjeit nézzük, megállapíthatjuk, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja csökkent, a plázákban kevesebb élelmiszer fogyott, a kisebbek tudták növelni részarányukat – mondta a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. Osztoics Bernadett hozzátette, a 2 500 négyzetméternél nagyobb egységek részaránya ugyanis 31 százalékról 29-re változott érték szempontjából. A főleg szupermarketeket és diszkontokat magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres sáv mutatója pedig 36-ról 37 százalékra emelkedett.

Erősödött a 400 négyzetméteres és kisebb üzletek pozíciója. A forgalomból 34 százalékkal részesedtek december-március között, szemben az egy évvel korábbi 33 százalékkal.

Regionálisan legdinamikusabban a délnyugati megyék élelmiszerüzleteinek forgalma bővült, méghozzá 6 százalékkal. Észak-nyugaton és észak-keleten szintén átlag feletti növekedést jelez a 4-4 százalékos mutató. A Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrum régióban plusz 3 százalékot regisztráltak a piackutatók. Délkeleten a legalacsonyabb, 1 százalék a növekedés mértéke.