Jó hír a kereskedőknek: többet vásárolunk idén

Jó hír a kereskedőknek: többet vásárolunk idén
A gazdasági válság kitörése óta először javult Európában a lakosság hangulata, ami a gazdasági várakozásaikat illeti. A Cetelem bank felmérése szerint a magyarok az új autó kivételével az összes vizsgált termék- és szolgáltatás kategóriájában növelnék a fogyasztásukat. A tavalyinál 38 százalékkal többet költünk majd, többek között háztartási gépekre, lakásfelújításhoz szükséges termékekre – derül ki a pénzintézet közleményéből. A társaság vizsgálta a hagyományos és az online kereskedelem helyzetét is. Megállapították, hogy a vásárlók szívesen használják ki a technika lehetőségeit árellenőrzésre, tájékozódásra.

A kutatás eredményei szerint a tavalyi 33 százalékos aránnyal szemben Európában idén már az emberek 40 százaléka tervezi, hogy növeli fogyasztását. Az európai polgárok közül a német (6,3), a belga (5,6) és az angol (4,7) fogyasztók értékelték legpozitívabban országuk általános gazdasági helyzetét az 1-től 10-es skálán. A franciák azonban 4,1-ről 3,9-re rontották értékelésüket, ami soha nem volt ilyen gyenge.

A Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója az eredmények ismertetésekor elmondta, hogy a reprezentatív felmérésben 12 országból csaknem 8 ezren vettek részt. Lukácsi Zoltán kifejtette, a magyarok elszakadtak az évekig tartó mélypontról, s bár osztályzataik alacsonyak, a javuló tendencia egyértelmű. Több mint 30 százalékkal – 2,6-ról 3,4-re – növekedett a gazdasági állapot általános érzékelését jelző mutató. Ezzel Magyarország a legnagyobb növekedést érte el, bár még így is a magyar szám a legalacsonyabb.

A fogyasztók saját háztartásuk helyzetét is jobbnak érzékelik. Ezt a magyarok a tízes skálán 4,2-re, a lengyelek 4,4-re, a csehek 4,8-ra, a szlovákok 4,5-re értékelték. A magyarok az új autó kivételével az összes vizsgált termék- és szolgáltatás kategóriájában növelnék a fogyasztásukat. A tavalyinál 38 százalékkal több költést terveznek, leginkább utazásra, szabadidős elfoglaltságokra, valamint lakásfelújításra és háztartási gépek vásárlására.

A Cetelem Körkép 2014. évi kutatása vizsgálta a hagyományos üzletek és az internet viszonyát is, Kiderült, hogy a kettő szépen megfér egymás mellett. Az európaiak 70 százaléka még olyan internetes slágertermékeket is hagyományos boltban vásárolt utoljára, mint a hi-fi vagy az elektronikai cikkek. Az e-kereskedelem aránya még a legfejlettebb országokban, például Japánban, az Egyesült Államokban sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom 10 százalékát.

A felmérés szerint egyre inkább terjed az a gyakorlat, hogy vásárlás előtt a világháló segítségével ellenőrzik az árat. Tízből 4 fogyasztó használt már ár-összehasonlító oldalt, miközben egy üzletben válogatott a termékek között, és további 32 százalék tartja ezt hasznos lehetőségnek. Csaknem minden negyedik európai használta már okostelefonját, miközben egy hagyományos üzletben tartózkodott, hogy valamelyik közösségi hálón megkérdezze ismerősei véleményét a kiszemelt termékről.