Egyre többen vásárolnak kattintással, 61 milliárddal nőtt az e-forgalom

Egyre nagyobb teret hódít a kereskedelemben az online vásárlás. A rendszeresen internetezők 72 százaléka vásárolt már online – írja az fn.hu. Leginkább számítástechnikai eszközök, könyvek, játékok, ajándékok és ruházati termékek kerültek a virtuális kosarakba. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron 2014 áprilisában 745 milliárd forint volt, 61 milliárddal több, mint egy évvel korábban.

 

Várakozásokon felül teljesített a hazai internetes kiskereskedelem, miután 2013-ban 217 milliárd forint forgalmat bonyolítottak le az online áruházak. Ez a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,1 százaléka. Ez a volumen a 2012-es év teljesítményéhez képest 23 százalékos javulást jelent – derül ki az eNET–Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” című kutatásából.

A felmérés szerint az e-vásárlók, vagyis akik az elmúlt egy évben legalább egyszer vásároltak a weben, 3,4 milliós tábort képviselnek, ami az internetező felnőttek 72 százaléka. A fennmaradók közül 12 százalék ugyan vásárolt már online, de több mint egy évvel ezelőtt, 16 százalék pedig még soha nem élt ezzel a lehetőséggel.

Az e-vásárlók leginkább a kényelem (69%), valamint a kedvező árak (54%) miatt választják a vásárlásnak ezt a formáját, de sokan említették szempontként a házhoz szállítási, valamint ár-összehasonlítási lehetőséget. Azok, akik egyáltalán nem vásároltak még online legtöbbször azt kifogásolták, hogy nem tudják megfogni, megvizsgálni a terméket, másrészt pedig nem bíznak magában az internetes vásárlásban.

A rendszeresen internetezők fele legalább negyedévente vásárol valamit az interneten, legtöbben számítástechnikai eszközöket, könyveket, játékokat, ajándékokat, valamint ruházati termékeket vesznek.

A rendszeresen internetező, felnőtt online vásárlók a legnagyobb arányban a szállítási díj mértékét (93%), a termék árát (93%) és a termékről elérhető képeket (92%) tartották fontosnak. Ezen kívül a részletes termékleírás, a vásárlási garancia, valamint a gyors megrendelési folyamat is döntő szempont. A fontossági sorrendben a következő a webáruház kinézete, az ismert márkanév és a termékről elérhető videó volt. A hazai piacon több mint 5 400 magyar nyelvű webáruház működik.

A legtöbben (63%) még asztali számítógépet használnak az online vásárlásra, de az érintettek fele említette a laptopot, vagy netbookot is. Minden tizedik e-vásárló jelezte, hogy a mobiltelefonján is szokott vásárolni, táblagépen pedig 4 százalék rendel.

Az e-vásárlók lehetőség szerint leginkább utánvétes (58%) vagy banki átutalásos (45%) fizetési módot választanak. A szállítási módok közül a többség (72%) a futárszolgálatokat favorizálja, de a szállítási díj mértéke is fontos szempont lehet.