Hanyagolják a Postát a webáruházak

Hanyagolják a Postát a webáruházak
Nem tud szállítási kapacitásának megfelelő szerepet betölteni a webáruházak körében a Magyar Posta. A GKI gazdaságkutató kutatásából az derült ki, hogy a rendelések 46 százalékát a futárszolgálatok kézbesítik, a személyes, bolti átvétel aránya 33 százalék, a posta részesedése pedig mindössze 2 százalék. A vevők szívesen mennek el az átadó pontokra, ugyanakkor nem bízzák a küldeményeiket a „királyi” postára.

Az online áruházak által használt legnépszerűbb kézbesítési mód a futárszolgálat, ez a lehetőség a kereskedők 88 százalékánál elérhető. A 250 online bolt megkérdezésével elvégzett felmérés szerint ezt a személyes, bolti átvétel követi 63 százalékkal. Az átadópontok szerepe is egyre nagyobb; a vizsgált webáruházak 56 százaléka kínál ilyen lehetőséget, ebből 22 százalék saját átadópontot üzemeltet, harmaduknál pedig megoldható a csomagátvétel valamely külső szolgáltató országos hálózatán, például a postán keresztül. Az MTI-nek eljuttatott felmérés szerint az átadópontok 14 százalékkal részesedtek a forgalomból, ami az elemzés szerint azért kedvező, mivel alig 4 éve elérhető megoldásról van szó.

A GKI kiemeli, hogy miközben minden 3. bolt esetében választható a postai kézbesítés, a tranzakciókból való részesedése elenyésző. A felmérés szerint ennek hátterében a boltok, illetve a fogyasztók postai szolgáltatással szembeni ellenérzése áll, mivel a webáruházak számára fontos a vevőik tapasztalatának ismerete, ők pedig nem elégedettek a postai kiszállítással − írták. A kutatásban résztvevők négy szempontot − árat, gyorsaságot, minőséget, és szervezettséget − értékeltek. Kissé drágállották a Magyar Posta szolgáltatását, míg a gyorsasággal nem volt komoly gondja a válaszadóknak. A szolgáltatás minőségével és a szervezettséggel azonban rendkívül elégedetlenek voltak a piaci szereplők. A GKI összesen 2300 interneten vásárló megkérdezésével, szeptemberben elvégzett lakossági felmérése alapján az online vásárlók közül a postai szolgáltatást választók háromszor nagyobb arányban voltak elégedetlenek, mint az egyéb szállítási módot kérők.