Új óriások születnek a kereskedelemben és a tech-szektorban

Egyesül a T-Mobile és a Sprint, versenytársat kapott a Tesco.

Egy évekkel korábbi fiaskó után megszületett a megállapodás a T-Mobile és a Sprint, a harmadik és a negyedik legnagyobb amerikai távközlési cég egyesüléséről. Minderre csak azután kerülhet sor, ha az amerikai versenyhatóság is jóváhagyja az ügyletet. A 26,5 milliárd dolláros ügylet révén létrejövő új cég a Verizon és az AT&T után a harmadik legnagyobb lesz az amerikai vezeték nélküli telekommunikációs szolgáltató piacon.

A részvényügylet keretében minden Sprint-részvény 0,10 T-Mobile részvényt ér majd. A T-Mobile anyacégének, a Deutsche Telekomnak 42 százalékos, a japán SoftBanknak, amely a Sprint tulajdonosa, 27 százaléknyi részesedése lesz az egyesülő vállalatban. A fennmaradó 31 százalékot a tőzsdén értékesítik. A két cég 2019 első felében tervezi lezárni az ügyletet, amitől évi mintegy 6 milliárd dollár költségmegtakarítást vár.

Az egyesülés révén létrejövő cég T-Mobile néven fut majd és több ezer új alkalmazottat tervez felvenni, hogy felgyorsítsák az 5G mobilhálózat kiépítését az országban. Az új cég előfizetőinek a száma közel 127 millió lesz. A T-Mobile piaci értéke 55 milliárd dollár, a Sprinté 26 milliárd dollár. A két cég 2014-ben már próbálkozott az egyesüléssel, az azonban akkor meghiúsult az Obama-kormányzat ellenállása miatt.

Egyesült a második és a harmadik legnagyobb brit kiskereskedelmi cég, a Sainsbury és az Asda, aminek a hatására a legnagyobb ágazati vállalat jön létre piaci részesedése alapján, maga mögé szorítva az eddig vezető Tescót.

A Sainsbury hétfőn azt közölte, hogy megveszi a jelenleg az amerikai Walmart brit leánycége tulajdonában álló Asdát úgy, hogy az amerikai tulajdonosnak 2,98 milliárd fontot (1 font = 357,88 forint) ad készpénzben, továbbá 4,3 milliárd font értékű részvényt ad át, amivel a Walmart az egyesülő kiskereskedelmi vállalatban 42 százalékos tulajdonos lesz.

Legfrissebb adatok szerint a Tesco piaci részesedése a brit kiskereskedelmi piacon 25 százalék, a Sainsbury cégé 13,8 százalék, az Asda vállalaté pedig 12,9 százalék.

A közös vállalatban a Sainsbury és az Asda is megtartja hálózati nevét, ugyanakkor azt ígérik, hogy az egyesülés révén csökkenő költségek hatására mérséklődnek a bolti árak.