Adatelemzésből is profitálhat a kereskedelem

Adatelemzésből is profitálhat a kereskedelem
Pontos fogyási előrejelzések, a logisztikai költségek csökkenése, a keresleti-kínálati viszonyokhoz igazodó dinamikus árazás érhető el az adatelemzési technikák térhódításával. Energiatakarékosság érhető el az okos mérők révén, de az eszközök közötti internet is jelentős megtakarításokat eredményezhet az üzleteknek – áll a KPMG elemzésében. Az állam is felismerte az adatelemzésben rejlő lehetőségeket, az online pénztárgépekből nyert adatok a kereskedők számára is hasznos információkkal szolgálhatnak.

Elképesztő előretörés előtt áll az adatelemzés és adatbányászat – derül ki abból a felmérésből, amelyet a KPMG készített száz nagy technológiai vállalat vezetőjének megkérdezésével. A Big Datában rejlő lehetőségeket forradalminak érzik a cégvezetők, ennek eredménye, hogy míg két évvel ezelőtt 19 százalékuk, és még tavaly is csak 33 százalékuk említette a következő évek legnagyobb bevételt generáló IT-ágazatai között az adatelemzést, idén már 51 százalékuk sorolta ebbe a kategóriába ezt a tevékenységet. Ezzel a szektor elhódította a vezető szerepet a tavaly még messze előtte járó felhő- és mobilszolgáltatásoktól.

Az adatelemzés hatalmas távlatokat nyit az üzleti világ számára is, eddig megvalósíthatatlan lehetőségeket hordoz magában – hangsúlyozza a KPMG informatikai tanácsadási igazgatója. Kórász Tamás kiemelte, a kiskereskedelemben a minden eddiginél pontosabb fogyási előrejelzések a logisztikai költségek jelentős csökkenését eredményezték, és lehetővé vált a keresleti-kínálati viszonyokhoz igazodó dinamikus árazás is. Az okos mérők elterjedése és a belőlük érkező fogyasztási adatok részletes elemzése takarékosságot eredményezhet. Az állam is felismerte az adatelemzésben rejlő lehetőségeket, jó példa erre az online pénztárgépek bevezetése és a belőlük nyert adatok kockázatalapú elemzése.

Az adatelemzés előretörése nem jelenti azt, hogy a várhatóan legtöbb bevételt generáló ágazatok listáját tavaly 38-38 százalékkal vezető felhő- és mobilszolgáltatások vonzereje elkopott volna a szektor vezetőinek szemében, ezek említési gyakorisága ugyanis 40, illetve 41 százalékra emelkedett a várhatóan legnagyobb bevételt generáló ágazatok között.

A pozitív hangulat a feltörekvő szektorok számára is kedvező. Ezek közül különösen figyelemre méltó az „Internet of Things”, ami alatt azt értjük, hogy az okostelefonok és más mobileszközök segítségével olyan tárgyak és szolgáltatások válhatnak internetalapúvá, amilyenekről eddig álmodni sem mertünk. Üzletünk fűtése és egyéb eszközei távolról vezérelhetővé válnak, az interneten nyomon követhetjük a szállítmányok útját, de az sincs messze, hogy szenzorok jelezzék a vevőink gépjárműveinek, hol van szabad parkoló a bolt közelében.