Aki vevőt talál, üzletet nyer

Aki vevőt talál, üzletet nyer
Ma már nem kell a megérzésre hagyatkozni, amikor egy új üzlet helyéről döntenek a vállalkozások, hiszen rendelkezésre állnak azok az infokommunikációs eszközök, amelyek segítségével meg lehet állapítani, hogy mi lenne a legjobb helyszín egy adott boltnak. A Kereskedj Okosan! Konferencia délutáni szekciójában szó volt még az ellátási láncról és arról is, hogyan lehet növelni a kosárértéket.

 

A kereskedők számára rendkívül vonzó megoldást mutatott be Balogh Attila, a T-Systems Magyarország Zrt. kereskedelmi és média üzletágának igazgatója a Kereskedj Okosan! Konferencián. A kültéri analitika szolgáltatás segítségével már nem kell a megérzésekre hagyatkozniuk, amikor egy-egy új bolt helyszínéről döntenek, hanem hasznos adatok is támogatják a kiválasztást. 

A megoldás a mobilhálózatból gyűjtött információ elemzésére épül azt kihasználva, hogy a mobilszolgáltatók rengeteg adattal rendelkeznek előfizetőik szokásairól, és nem csak arról, hogyan telefonálnak, de arról is, hogy merre járnak rendszeresen, milyen tereket használnak útjuk során, hol állnak meg hosszabb időre, illetve mikor teszik ezt. Sőt, ezekhez az információkhoz még olyan tételeket is hozzá tudnak rendelni, mint a fizetőképes kereslet, vagy éppen a vásárlási szokások. Ezek ismerete pedig igencsak leegyszerűsíti a döntést, hogy hol nyisson üzletet egy kereskedő, de még az optimális nyitvatartásra is kaphat javaslatokat. Balogh Attila előadásában hangsúlyozta, hogy elmaszkolt (személytelenné tett) adatokkal demográfiai csoportok alkothatók, amit nem tiltanak a jogszabályok.

A hatékony ellátási lánc kialakításának titkairól beszélt előadásában Donald MacDaid, a Symphony EYC alelnöke. Beszédében rámutatott, hogy az igazán sikeres kereskedők ma már a működést és a pénzügyi teljesítményt az új retail valósághoz igazítják, vagyis alkalmazkodnak az ellátási láncban történt változásokhoz éppúgy, mint a fogyasztói elvárások, igények átalakulásához. A szakember megemlítette azt is, hogy véleménye szerint soha nem voltak ilyen gyors üteműek a változások a világban, mint az elmúlt öt évben.

Szőke Péter, a KPMG Tanácsadó Kft. Data&Analytics üzletágigazgatója pedig arra adott néhány jó tippet a kereskedőknek, hogyan tudják kihasználni a változásokat forgalmuk növelése érdekében. A szakember hangsúlyozta, hogy újra kell definiálni a kapcsolódási pontokat a kereskedők és a fogyasztók között, új kommunikációs csatornákon kell elérni és megszólítani a vásárlókat. 

Szőke Péter beszélt a kereskedelmet átalakító meghatározó trendekről is. A decentralizált kereskedelem mottója a vedd meg itt és most, vagyis a fogyasztót el kell érni bármikor, bármit is csinál. A fejlett analitikai megoldásokat is be kell vetni, hogy az ügyfelekről rendelkezésre álló hatalmas mennyiségű információ révén megismerjék a kereskedők a vásárlókat. Az egyik legfontosabb persze továbbra is az árazás, azonban ezt ma már okosan lehet és kell is csinálni. Ez lényegében azt jelenti, hogy a megfelelő embernek a megfelelő időben kínáljuk a megfelelő árat. 

Nem szabad félni az új fizetési megoldásoktól sőt, érdemes gyorsítani bevezetésüket, hiszen a kasszánál sorban állás még mindig komoly fejtörést okoz a kereskedőknek. Az érintésmentes kártyák már elterjedtek, a következő nagy hullám a mobilalkalmazással történő fizetés lehet. Ki kell használniuk a kereskedőknek a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket. Az emberek ötven százaléka információt gyűjt a világhálón, mielőtt elmegy vásárolni. 

Napjaink meghatározó trendjei közé tartozik, hogy a marketing egyre inkább támaszkodik a véleményformálókra, a különböző közösségi felületeken több százezres, esetleg milliós követői tábort gyűjtő emberekre. A másik nagy trend pedig a fizikai és digitális tér összeolvadása, ahogy Szőke Péter előadásában fogalmazott, az online vásárlási élmény megvalósítása a fizikai üzletben és bolti élmény nyújtása a webáruházban.