Drámaian csökkent a vásárlásra szánt idő

Többcsatornás koncepció, élményboltok, reszponzív polcok és üzletek – többek között ezek voltak a kulcsszavai a GFK ügyvezető igazgatója, Kozák Ákos előadásának a Laurel Retail Konferencián. Napjaink „smart”, vagyis okos fogyasztói új megközelítést igényelnek a kereskedőktől, a vásárlásra szánt idő drámai mértékben csökkent.

 

Ma már az internet jelenti az alapot a tájékozódásra, az információgyűjtésre a többcsatornás modellben a fogyasztók számára – mutatott rá Kozák Ákos, a GFK ügyvezető igazgatója a Laurel Retail Konferencián tartott előadásában. Ez a konstrukció a netes kereskedelmi vállalatok számára még alapvetően a felfedezetlen jövőt jelenti, míg a helyhez kötött, offline üzleteknél már kezd bejáratott megoldásnak számítani. Hosszútávon azonban úgy tűnik, hogy a kettő, vagyis az online és offline értékesítés együtt lesz igazán versenyképes.

Kozák Ákos szerint az élményboltok sikeres koncepciót jelenthetnek ebben az évtizedben. A szakember szerint a mobil értékesítés egyelőre a fejlesztés szintjén tart, de még igazából nem indult be a kereskedés ezen a platformon.

A GFK vezetője beszélt arról is, hogy a nagyobb kínálattal együtt kevesebb ideje jut a fogyasztóknak arra, hogy döntést hozzanak a vásárlásról. Míg a kétezres évek elején még másfél órát töltöttek el a hipermarketekben egy-egy alkalommal, addig napjainkra ez az idő 30-45 percre csökkent. A kereskedelem szereplőinek figyelembe kell venniük azt is, hogy napjaink „smart”, vagyis okos fogyasztóinak vásárlási magatartása már nehezen megjósolható.

Az újratervezett kereskedelem azt jelenti, hogy a szektor szereplői átlépik a hagyományos tevékenységeik határait, Kozák Ákos példaként említette a Tengelmannt, illetve a Tesco-t. Nem egyszerűen arra kell törekedni, hogy több csatornán legyenek elérhetőek az üzletek, hanem minden platformon, ráadásul állandóan. Fontos az értékesítés okos támogatása is, az eladók médiakompetenciáján – vagyis például azon, hogyan kezelik okostelefonokat, táblagépeket – múlik az eladás eredményessége. Vásárlást támogató eszközöket is nyújt a technológia, értékesítési partik, online felületen vagy akár személyre szabott e-kereskedelem révén – fűzte hozzá a GFK vezetője.

A következő 5-10 évben Kozák Ákos szerint olyan fogalmak határozzák meg a kiskereskedelmet, mint az interaktív kirakat – ami nem csak megmutatja, hogy egy-egy ruha hogy áll a vevőn, hanem lehetőséget nyújt arra, hogy azonnal megvegyék azt – a reszponzív polcrendszerek sőt, áruházak. A szakember rámutatott arra is, hogy míg korábban a technológia a kereskedelmi vállalatok belső folyamata volt, addig most kifelé is szól, a fogyasztónak, közvetlenül támogatva az értékesítést.