Felértékelődnek az ötven feletti vásárlók

Felértékelődnek az ötven feletti vásárlók
A hazai ezüstgeneráció gazdaságilag aktív, pénzügyi helyzete kiegyensúlyozott, megtakarításokkal és biztosítási termékekkel rendelkezik – derül ki a GfK kutatásából. A zsugorodó népességen belül egyre nagyobb arányt képvisel az ötvenen túliak csoportja, ezzel együtt pedig nem elhanyagolhatók a fogyasztási szokásaik sem. Ez a korosztály is dinamikusan halad a digitalizálódás útján, és bár még a mobil eszközök használata terén óvatosabb, körükben az online bankolók aránya megegyezik a fiatal korosztályban mérttel – írja a Trade magazin.

 

A magyar társadalom évről évre zsugorodik, a Népességtudományi Kutatóintézet becslései szerint 2020-ra a magyar lakosság száma 9,7-9,8 millió fő körül mozog majd, 2050-re pedig 9 millió fő alá csökkenhet. Az idősebbek részaránya lendületesen nő: 2013-ban a magyar társadalom 38 százaléka 50 éves vagy ennél idősebb.

A demográfiai változások mellett érdemes az 50 éves és idősebb réteg gazdaságra gyakorolt hatását is megvizsgálni – nyilatkozta a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója. Vella Rita úgy véli, noha ez a korosztály hagyományosan kívül esik a legtöbb vállalat 18-49 éves kereskedelmi célcsoportján, e csoport száma jelentősen növekedett az elmúlt években. Ma az 50-59 éves korcsoport közel 1,4 millió főt jelent, és a fogyasztási mutatóik sem elhanyagolhatók.

Az 50-59 évesek közel 20 százaléka rendelkezik megtakarítással, ami a legmagasabb arányt mutatja a társadalmon belül, az összeg 1-5 millió forint között szóródik. Emellett a banki kapcsolatait tekintve is ez a legaktívabb korosztály és biztosítási termékekkel is ők rendelkeznek a legmagasabb arányban. A korábbi évek ezüstgenerációjánál ők gazdaságilag és életmódjukat tekintve is aktívabbak, eltérő a költési szerkezetük, kiegyensúlyozottabb a pénzügyi helyzetük – elemezte az igazgató.

A fogyasztásukat tekintve is kifizetődő lehet az 50-59 éves korosztályra koncentrálnia a vállalatoknak, hiszen míg a napi fogyasztási cikkekre fordított kiadások folyamatosan csökkentek a 18-49 éves korosztályban, addig az 50-59 éves csoport költései dinamikusan növekedtek az elmúlt években. A vásárlói szokásokat tekintve az ötvenesek kisebb értékben vásárolnak egy-egy alkalommal, azonban jóval többször látogatják az üzleteket a másik csoporthoz képest. Az idősebbek szívesebben választják a diszkontokat és a hagyományos kereskedelmi csatornákat, így a többletköltés elsősorban a diszkontláncokban, a független kisboltokban, illetve a szaküzletekben csapódik le. Az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk esetében pedig gyakrabban választják a boltok saját márkás termékeit a márkázott termékekkel szemben – tette hozzá Vella Rita.

Az 50-59 éves generáció digitalizálódása terén szintén dinamikus fejlődés látható az utóbbi években. A GfK adatai szerint 2013-ban az 50-59 éves magyar lakosság már több mint fele havi szinten kapcsolódik az internetre. Az ezüstgeneráció tagjai azon túl, hogy az internetet e-mailek küldésére, illetve közösségi oldalakon fotók megosztására használják, nagy gyakorlatra tettek szert az online térben, sokan a pénzügyeiket is az internet segítségével intézik – derül ki a kutatásból.