Hatéves rekord szinten a magyar fogyasztók bizalma

Hatéves rekord szinten a magyar fogyasztók bizalma
Hét ponttal, kimagasló mértékben nőtt a magyar fogyasztók bizalmi indexe a másodikról a harmadik negyedévre, és ez a mostani 64 pont már a globális pénzügyi válság előtti időszakot idézi. Ennél nagyobb indexet nálunk a közelmúltban csak 2010-ben mért a Nielsen hatvanhárom országban végzett kutatásai során.

 

Ha az európai fogyasztói bizalom átlag 81 pontjának tükrében a visegrádi négyek többi országának és Romániának a mutatóit nézzük, akkor listavezető a csehek 99 pontos indexe (+1 a második negyedévhez képest). Következik Lengyelország 91 ponttal (+4), Románia 87 ponttal (+1), valamint Szlovákia 81 ponttal, ahol a mutató az előző felméréshez viszonyítva változatlan maradt.

A bizalmi index három összetevője közül a magyar fogyasztók a harmadik negyedév során legoptimistábban – mint mindig – a személyes pénzügyi kilátásaikat ítélik meg. Azokat ugyanis a válaszadók 24 százaléka látja kitűnőnek vagy jónak a következő tizenkét hónap során. Ez az arány a második negyedévben 19 százalékot ért el.

Jelentősen javult hazánk fogyasztóinak vásárlási kedve. A második negyedévi 17 százalék után a megkérdezettek 23 százaléka tartja a felmérés időszakát megfelelőnek arra, hogy beszerezze mindazt, amire szüksége van, ha figyelembe veszi az árakat és saját pénzügyi lehetőségeit. A munkahelyi kilátásokat pozitívnak a megkérdezést követő tizenkét hónapban a magyar válaszadók 19 százaléka tartja; ez az arány 4 százalékponttal nagyobb, mint a második negyedévben.

„Befolyásolja a fogyasztók hangulatát az is, hogy mi aggasztja őket. Ebből a szempontból a magyarok az európai átlagtól eléggé eltérően ítélik meg helyzetüket a harmadik negyedévben” – állapítja meg Barta Mónika, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. – „Nálunk az adóssága okozza a legnagyobb gondot első- vagy másodsorban a legtöbb válaszadónak (24%), majd az egészség (23%). Utána egyaránt 19 százalék mondja a munkahelyek biztonságát, bevándorlást, terrorizmust és a gazdaság helyzetét. A fogyasztói bizalom javulása tükrözi, hogy a kiskereskedelmi forgalom idén eddig az inflációt jóval meghaladó mértékben emelkedett”.

Világszerte átlagosan stabil maradt a fogyasztói bizalom; az átlag 99 pontos index eggyel nagyobb a második negyedévinél, és ugyanakkora, mint tavaly július-szeptember között. Viszont egyes országok mutatói drámaian eltérnek egymástól, és kifejezik a figyelemre méltó gazdasági különbségeket, állapítja meg a Nielsen jelentése a kutatási eredményekről. Például Európában az indexek a dániai 107 és az ukrajnai 50 pont közt mozognak, miközben az optimizmus száznál kezdődik. Még jobban szóródnak a bizalom számai Ázsiában és Óceániában, a 133 ponttal világelső India, valamint a globális rangsorban utolsó Dél-Korea 46 pontja között.

Forrás: Élelmiszer Online