Változnak a termék-összehasonlító oldalak

Változnak a termék-összehasonlító oldalak
Szabályozza az Európai Bizottság a termék-összehasonlító oldalak működését. Ha a jövőben egy ilyen oldal nem tisztességes kereskedelmi tevékenységet folytat, akkor akár le is kapcsolhatja a fogyasztóvédelmi hatóság. Ezek az oldalak egyre nagyobb jelentőséggel bírnak az online vásárlások folyamatában, segítik, befolyásolják a döntést.

 

Szigorúbb szabályoknak kell megfelelniük a jövőben a termék-összehasonlító oldalaknak. Az összehasonlító eszközök működéséről szóló uniós ajánlás két részből áll. Az első a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat elkerüléséről szól. Elvárás például a hirdetések vagy a támogatott linkek világos megkülönböztetése a természetes találatoktól. A természetes rangsorolásba bármilyen beavatkozást hirdetésnek tekint az ajánlás. Vagyis, ha egy termék vagy szolgáltatás értékesítője fizet azért, hogy a rangsorban előbbre kerüljön, ezt közölni kell a felhasználókkal. Meg kell különböztetni azokat a kommenteket is, amelyekért fizettek, nem szabad kimoderálni, elsüllyeszteni a negatív véleményeket.

Az összehasonlító oldalaknak ezen túl világosan be kell mutatniuk üzleti modelljüket. Könnyen elérhető helyen kell leírniuk, hogy miből élnek (például a megjelenő hirdetésekből, az egyes termékekre érkező kattintások vagy a megrendelések után járó jutalékokból, kik a tulajdonosaik. Nemcsak az árakat vagy a termék elérhetőségét kell megadniuk, de például az átlagos szállítási költséget is. Világosan tudatniuk kell a felhasználókkal, hogy honnan - a teljes piac mekkora részéről szerzik az adataikat. 

Az ajánlás második része a felhasználóbarát kialakítás és a jobb áttekinthetőség feltételeit gyűjti össze. Az összehasonlítás során egyszerű és érthető nyelvet kell használni, el kell kerülni a komplex jogi vagy technológiai fogalmakat. Ugyanakkor elérhetővé kell tenni a részletes szakmai információt is. Lehetővé kell tenni a keresés személyre szabhatóságát, a többszintű szempontrendszer szerinti rangsorolást. Ezeknek a weboldalaknak is foglalkozniuk kell a panaszokkal, ezért közzé kell tenniük az elérhetőségeiket, fel kell hívniuk a figyelmet a fogyasztók jogaira, további lehetőségeire.