Adócsalásnak tekinti a Penny akcióját a NAV

Adócsalásnak tekinti a Penny akcióját a NAV
Jelenlegi formájában adócsalásként értelmezi az adóhatóság a Penny Market vásárlás mellett készpénzfelvételt lehetővé tevő „cash back” szolgáltatását. A Penny közléséből kiderül, hogy előzetesen nem egyeztettek a felvetődő problémákról. Az adóhatóságnak az a gondja, hogy a rendszerben nem lehet elkülöníteni a vásárlás és a pénzfelvétel összegét.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal egyértelműsítette: ha az ügyfél készpénzt vesz fel, akkor a tranzakció után járó illetékbevételre a NAV igényt tart – derült ki a HVG-nek adott adóhivatali válaszból a Penny Market pénztáraiban bevezetett „cash back” szolgáltatásról. A NAV szerint a vásárláshoz kapcsolódó készpénzfelvételt − mivel a mögött bankszámla áll −  is terheli a 6 ezrelékes tranzakciós illeték.
Az onlinekassza.hu is beszámolt arról, a Penny úgy igyekszik vevőket csábítani, hogy a 3000 forintot meghaladó összegű vásárlás esetén legfeljebb 20 ezer forintot ingyen, pénzforgalmi díj nélkül vehet fel a vásárló. Ezt hívják cash back szolgáltatásnak. A júliusban bevezetett akcióval elvileg mindenki jól jár, a jelek szerint a NAV-ot kivéve…
Az adóhivatal azt is felvetette, hogy a Penny újítása engedélyköteles pénzforgalmi szolgáltatás is lehet, de ezt az illetékes jegybank cáfolta: a cash back szerintük alapvetően a kereskedő és a bankkártyát elfogadó pénzforgalmi szolgáltató közötti megállapodáson nyugszik, amihez egyik félnek sem szükséges külön engedélyt kérnie az MNB-től.
Győrfi Ágnes, a Penny ügyfélszolgálati vezetője csak annyit nyilatkozott, hogy anyavállalatuk döntése értelmében a termékeikről, üzleti folyamataikról nem áll módjukban információt kiadni. Ennél beszédesebb ugyanakkor a Penny képviselőjének az a mellékmondata, hogy „jelenleg egyeztetés folyik az érintettek között" – ez ugyanis alátámasztja azon, korábbi cikkünkben jelzett véleményünket, hogy a Penny egyeztetés nélkül vezette be a szolgáltatást, amely ráadásul nem is klasszikus cash back, tekintve, hogy egyetlen kártyás vásárlási tranzakcióként zajlik a bankkal a kommunikáció, amely alapján nem lehet elkülöníteni a vásárlás és a pénzfelvétel összegét. Emiatt áll fenn az adócsalás lehetősége.
Az bizonyos, hogy igény lenne a jogilag megalapozott szolgáltatásra. Ezt jelzi, hogy Dávid Ferenc, a Vállalkozók Országos Szövetsége főtitkára rendkívül szellemes és vonzó ötletnek tartja, amelyben jól jár a vásárló, és az üzlet is.