Új ellenőrzési rendszer: a biztosra megy a NAV

Új ellenőrzési rendszer: a biztosra megy a NAV
Már a valós idejű gazdasági események vizsgálatára koncentrál az adóhatóság, melynek eredményeként könnyebbé vált a színlelt ügyletek tisztázása, a haszonhúzók felelősségre vonása, és a költségvetésnek okozott kár megtérülési esélyének javítása.

 

Célzottan kiválasztott adózók ellenőrzése, a jelenben zajló gazdasági események vizsgálata, az áfára koncentráló adóellenőrzések, az EKÁER, az online pénztárgép rendszer és a nemzetközi adatok beépítése a kockázatok feltérképezésébe. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új ellenőrzési rendszere többek között ezekre az elemekre épül.

Tamásné Czinege Csilla, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkárának tájékoztatása szerint a fél évvel ezelőtt kezdődött átalakítás eredményeként már most kevesebb ellenőrzéssel több kieső költségvetési bevételt sikerült feltárni, mint egy évvel ezelőtt. Ráadásul újabb fordulatot jelenthet az online számlázás bevezetése.

Mint ismeretes, idén januárban kezdődött a NAV ellenőrzési rendszerének szerkezeti átalakítása, többek között azzal a céllal, hogy hatékonyan, költségtakarékosan, de mindenekelőtt a szabályosan működő adózókat segítve és védve biztosítsa a szervezet az állam adó- és adójellegű bevételeit.

Immár az ellenőrzések számának növelése helyett a több forrásból származó adatok és információk elemzésével a kockázatos tevékenységek és kockázatos adózók feltérképezése került a fókuszba. Az évekkel ezelőtt indított, elhúzódó ellenőrzések mintegy 90 százalékát lezárták a NAV munkatársai, és a felszabadult kapacitások a valós idejű gazdasági események vizsgálatára koncentrálódnak. Ez megkönnyíti a színlelt ügyletek tisztázását, a haszonhúzók felelősségre vonását, és növeli a költségvetésnek okozott kár megtérülési esélyét.

Az általános forgalmi adóval kapcsolatos ellenőrzések kiemelt szerepet kapnak, ugyanis meg kell akadályozni a jogalap nélküli kiutalásokat, amelyek jelentős kárt okoznak a költségvetésnek.

Az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszer (EKÁER) egyrészt a kockázatok feltárást támogatja, másrészt segíti az utólagos ellenőrzéseket. Az online pénztárgépekből nyert adatok célzott kiválasztásra és a jelen gazdasági ügyleteinek ellenőrzésére adnak lehetőséget.

A székhelyüket áthelyező, illetve a képviselőiket cserélő adózókat szintén kockázatelemzés alá veti a NAV, kiemelt figyelmet fordítva azokra a társaságokra, amelyek cégtemetőkkel kerülnek kapcsolatba.

Az ellenőrzési rendszer fejlesztését új jogszabályok is segítik. Az online pénztárgép és az EKÁER után várható a számlák elektronikus adatszolgáltatásának bevezetése, amely elsősorban a láncolatos áfacsalások visszaszorítására lesz alkalmas. Az új rendszernek köszönhetően az adókülönbözetet még a csalás fázisában felderítheti az adóhivatal.