Felmérik, mennyi műanyagot használnak a hazai szupermarketek

A Greenpeace Magyarország megkereste a 9 legnagyobb szupermarketláncot Magyarországon, hogy megvizsgálja a műanyaglábnyomukat. A zöld szervezet egy átfogó felmérést indít, melynek végén rangsorolni fogja az élelmiszerüzlet-láncokat, hogy azok mennyit tesznek a hulladékcsökkentésért és az újratölthető csomagolások elterjedéséért - olvasható az Euronews portálon.

Európában és az USA-ban is vizsgálódtak

Az elmúlt években a Greenpeace Ausztriában, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is végzett hasonló felméréseket. Ausztriában a legutóbbi kutatás eredményei azt mutatták, hogy az Interspar és a Spar jóval többet tesz a hulladékcsökkentésért, mint az Aldi (Ausztriában Hofer) és a Lidl, a legrosszabbul pedig a Penny Market teljesített.

A Greenpeace a magyarországi kampánnyal azt szeretné elérni, hogy végre Magyarországon is visszaszoruljon az eldobhatóműanyag-csomagolás használata, és minél szélesebb körben elterjedjenek a csomagolásmentes, valamint az újrahasználható, újratölthető csomagolásban kínált termékek.

A legnagyobb üzlethálózatok nélkül lehetetlen bolygónk védelme

„Az üzletláncok valós elkötelezettsége elengedhetetlen ahhoz, hogy véget tudjunk vetni az eldobható műanyagok korának, melyek már teljesen elszennyezték a bolygónkat, nem beszélve arról, hogy az olaj és földgáz felhasználásával előállított műanyagok milyen rendkívüli mértékben pazarolják erőforrásainkat, hozzájárulva ezzel a klímaváltozáshoz. Most kell visszafogni a műanyagáradatot, és ehhez mind a politikai, mind pedig az üzleti döntéshozók akarata is kell” – mondta Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország vegyianyag-szakértője.

Úgy tudunk csak megszabadulni az egy használat után szemétben landoló PET-palackoktól és a felesleges zacskóktól, ha a kiskereskedelmi láncokban egyre inkább elérhetők lesznek a csomagolásmentes termékek, illetve a visszaváltható és újratölthető palackokban, tárolókban kínált áruk.

A vásárlók legtöbbször nem választhatnak papír és műanyag között

Az Aldi, az Auchan, a CBA, a Coop, a Lidl, a Penny Market, a Reál, a Spar és a Tesco is kapott levelet a Greenpeace Magyarországtól, melyben a zöld szervezet arra kéri a szupermarketláncokat, hogy osszák meg velük hulladékcsökkentési tervüket. A vásárlók ugyanis a legtöbb üzletben azzal szembesülnek, hogy nincs választásuk: a gyümölcsök, zöldségek, és pékáruk több réteg műanyagba vannak csomagolva, és visszaváltható palackokat is alig látni a polcokon.

Ha csak a műanyag tasakokat nézzük, a közelmúltban jelentősen nőtt az ún. műanyag „kiflis zacskók” környezetvédelmi termékdíja, a boltok mégsem igyekeznek visszaszorítani a használatukat azzal, hogy teljesen kivonnák a forgalomból vagy fizetőssé tennék azokat.

Nyilvánossá tenné a felmérés eredményét a Greenpeace

A felméréshez a Greenpeace egy részletes szakmai kérdőívet állított össze, és azt küldte el a legnagyobb forgalmú hazai élelmiszerüzlet-láncoknak. Így a zöld szervezet a cégek által beszolgáltatott adatok alapján tudja vizsgálni és értékelni, hogy az üzletek mennyi csomagolóanyagot használnak, hogyan kezelik a hulladékot, illetve milyen intézkedéseket hoztak eddig és terveznek hozni a közeljövőben a keletkező szemét csökkentése érdekében.

A cégeknek négy hét áll rendelkezésükre, hogy kitöltsék a kérdőívet. A Greenpeace a válaszok elemzése után nyilvánosságra kívánja hozni az eredményeket. A Greenpeace azonban nem csupán a cégektől kapott adatokra támaszkodik – a szervezet saját eszközeivel is ellenőrizni fogja, hogy a vizsgált üzletekben milyen arányban érhetőek el a zöldségek és gyümölcsök csomagolás nélkül, illetve tartanak-e ásványvizet, üdítőt és egyéb italokat visszaváltható-újratölthető csomagolásban.

Forrás: Euronews

Illusztráció: pixabay