Ilyen lesz a jövő webáruháza

Ilyen lesz a jövő webáruháza
Az online kereskedelmi trendek elemzésével próbája feltérképezni egy szaklap, milyen lesz a jövő webáruháza. Az Internet Retailer szerint nem csak az áruk és az árak versenye lesz meghatározó, egyre nagyobb hangsúlyt kap a vásárlási élmény, az unalmas, egysíkú webáruházak korszaka hamarosan lejár.

 

Tavaly is nagyot nőtt az e-kereskedelmi szektor, amely összesen 350 milliárd dollár forgalmat ért el világszerte - adta hírül az Internet Retailer. Szintén növekedett az online promóciók gyakorisága. Néhány éve a vállalatok évszakonként 3-4 kampánnyal, havonta pedig néhány promócióval jöttek ki. A portál szerint viszont mostanság a kereskedők egyre inkább úgy viselkednek, mint a médiavállalatok: tavaly sok cég heti szinten állt elő új promóciós kampányokkal, sőt volt, amelyik naponta. A verseny az árak és a kiszállítási idő terén is élesedett, de ez a két faktor a jövőben veszíthet a jelentőségéből.

Az e-kereskedelem alapja egyre kevésbé a tranzakció lesz, hanem az élmény – írja a portál. A tranzakció alapú kereskedelemben az árakon és a hatékonyságon van a hangsúly. Az élményalapú megközelítés lényege viszont az, hogy a kereskedő igyekezzen ráérezni, hogy mi az, ami a fogyasztót a termékhez vezeti, valamint az, hogy érzelmi kapcsolatot építsen ki a két fél között.

A fentiek alapján az Internet Retailer az alábbi négy tényezővel számol az idei évre.

 

1. Leáldozik az egyarcú weboldalaknak

A webáruházak nagy része hasonlóan néz ki, lényegében promóciós bannerek mozaikjai. Ez persze jól jön a kizárólag árakat néző fogyasztóknak és azoknak, akik pontosan tudják, hogy mit keresnek, de kevésbé értékes a kapcsolatépítés szempontjából. Ez pedig változásra sarkallhatja a kereskedőket.

 

2. A kereskedők és a marketingesek hatékonyabban fognak együttműködni 

A kereskedőknek, a marketingeseknek és az e-kereskedelmi menedzserekkel szorosabban kell együttműködniük, hogy új vásárlókat szerezzenek, és megtartsák a meglevőket. A kereskedelem, a közösségi marketing és az ügyfélszolgálati teendők ugyanis egyre inkább egybeforrnak. Ezt pedig akkor lehet hatékonyan kezelni, ha a marketingesek és a kereskedők megosztják egymással tapasztalataikat, és integrálják egymás tudását.

 

3. Globalizálódás: centralizáció vagy lokalizáció?

A globális kereskedelem, kommunikáció és közösség korában élünk. Vége már azoknak az időknek, amikor a márkák egy- vagy két nemzetközi honlapot üzemeltettek, ma a globális e-kereskedelmi és marketingjelenlét a norma. Eközben viszont sok márka elveszíti a megfelelő egyensúlyt a lokalizáció és a centralizáció között. Fontos, hogy a márka alapüzenete maradjon a középpontba mindenhol, de közben minden régióban meg kell találni az adott piac kulcsát.

 

4. Még közelebb kerül az online és az offline kereskedelem 

Az online vásárlás és a bolti élmény sokak szemében teljesen eltérő dolog. A webes vásárlás a hatékonyságról és a kényelemről szól, a bolti élmény viszont az emberi kapcsolatokról, a közvetlenségről és a saját szemmel tájékozódásról. A többcsatornás megoldások terjedése viszont folyamatosan mossa el a két vásárlási mód közötti különbségeket. A bolti vásárlók megnézhetik azokat a termékeket is, amik nincsenek éppen jelen az adott üzletben, és digitális asszisztenst is kérhetnek, sőt most már a telefonjukkal is fizethetnek. Az online vásárlók kérhetnek valódi segítőt, kommunikálhatnak a vállalattal a közösségi csatornákon, és akár a rendelés napján megkaphatják a megvásárolt árut.