Már a magyarok negyede fizet okostelefonnal a boltokban

A mobileszközök egyre inkább a mindennapi élet magától értetődő részévé válnak, a Visa legfrissebb kutatása szerint a magyar válaszadók 62%-a előszeretettel használja okostelefonját az interneten való vásárlásra és fizetésre, közel a negyedük (23%) pedig a boltokban is azzal fizet - hangzott el a Visa sajtótájékoztatóján, melynek megállapításait a Portfolio.hu portál is összefoglalta. A hazai fogyasztók elsősorban a gyorsaság és a kényelem, valamint a biztonság miatt részesítik előnyben a mobilfizetést a Visa Mobilfizetési szokások 2022 felmérésének nyolc közép- és kelet-európai országra, köztük Magyarországra kiterjedő tanulmányának eredményei alapján.   

A Visa tanulmánya szerint okostelefonja segítségével a magyar fogyasztók 74%-a keres termékeket és szolgáltatásokat, 69%-uk kedvezményeket és akciókat böngészik, 59%-uk árakat hasonlít össze, 62%-uk pedig fizet is vele. Ez utóbbi mutató esetén némileg elmaradunk a régió többi országától, a cseheknél 68%, a lengyeleknél 71%, illetve a szlovákok esetén 72% ez az arány. A magyarok elsősorban a kényelem (60%) és a gyorsaság (56%) miatt szeretnek okostelefonjukkal online vásárolni.

Az okostelefonok és tabletek új, alkalmazáson belüli vásárlási és fizetési élményeket is lehetővé tesznek. A magyarok szívesen adják hozzá bankkártyájukat különböző alkalmazásokhoz: leggyakrabban az ételrendelésért (31%), a streaming-szolgáltatásokért (24%), a közlekedésért (18%) és az utazásokért (17%) fizetnek így.

A válaszadók 40%-a felelte azt, hogy hozzáadta kártyáját a legnépszerűbb magyar mobiltárca-alkalmazáshoz. A tanulmányból az is kiderült, hogy a Z generáció, azaz a 18-24 éves magyarok 76%-a már legalább egy mobilalkalmazáshoz hozzáadta a kártyáját. Lengyelországban kicsit alacsonyabb (67%), míg Romániában (82%) és Szlovákiában (80%) kicsit magasabb ez az arány.

Az online vásárláshoz hasonlóan a magyarok elsősorban a gyorsaság (67%) és a kényelem (65%) miatt szeretnek az üzletekben okostelefonnal, egy érintéssel fizetni. Érdekesség, hogy azok között a magyarok között, akik már kipróbálták a virtuális pénztárca használatát a hagyományos helyett, sokan vannak, akik havonta egyszer vagy ritkábban használják hagyományos plasztikkártyájukat (24%). Bár mintegy tíz éve még futurisztikus álomnak tűnhetett, hogy a mobiltelefonunkkal fizetünk, ma már a magyar válaszadók 69%-a ismeri ezt a fizetési módot.

Közeledik a vásárlási főszezon, és a Visa felmérése szerint a magyar válaszadók 21%-a Black Friday alatt, 44%-uk a karácsonyi bevásárlás során, 37%-uk pedig az újévi leárazások idején tervezi a mobilját használni fizetéshez. „Nemrég még nem volt jellemző, hogy valaki pénztárca vagy bankkártya nélkül induljon el otthonról. Ma ez már nem csak a Z generáció vagy a technológia szerelmesei számára mindennapos. A 45-54 éves magyar válaszadók 75%-a tisztában van azzal, hogy az üzletekben fizethet okostelefonjával, és 22% él is ezzel a lehetőséggel” - nyilatkozta Kiss Ede, a Visa Magyarországért felelős igazgatója.

A felhasználói szokások változását a Visa Award mobilfizetési kategóriájának győztese, az Erste Bank tapasztalatai is alátámasztják. „A magyar Erste Bank ügyfélkörének 67%-a digitálisan aktív, közülük csaknem félmillió mobiltelefont használ a mindennapi bankoláshoz. Ez a legdinamikusabban növekvő ügyfélszegmens, kortól és státusztól függetlenül. Az aktív mobilhasználók közül 200 ezren napi gyakorisággal fizetnek telefonnal, a remote payment szolgáltatások közül a legnépszerűbb a parkolási díjfizetés és a QR-kódos sárgacsekk-befizetés. Nem véletlen, hogy fejlesztéseinkben a mobile-first elv a meghatározó, nem csak a lakossági, hanem a kisvállalati digitális megoldások terén is” – mondta Harmati László, az Erste Bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese.

Az okostelefonnal fizető magyar fogyasztók a biztonságot tartják az ilyen típusú fizetési módok egyik kiemelkedő előnyének (43% a bolti fizetés esetében, 27% az online vásárlás esetében). Azonban a mobilfizetést nem használók pont a biztonság miatt tartanak mind az online (31%), mind a bolti (40%) használattól. Az is kiderült, hogy a magyar fogyasztók 22%-a úgy véli, hogy az ilyen megoldások beállítása nehézségekbe ütközhet.

„A mobilfizetés - akár üzletben, akár online - az egyik legbiztonságosabb fizetési mód. Az okostelefonnal, okosórával vagy tablettel végrehajtott Visa-fizetések ugyanolyan védelmet élveznek, mint bármely más Visa-kártyás tranzakció. Lényeges, hogy amikor valaki hozzáadja a kártyaadatait egy mobiltárcához, a Visa az adatokat egy egyedi számsorral helyettesíti. Ezt a technológiát tokenizációnak nevezik, és egy további biztonsági réteget jelent” - hangsúlyozta Kiss Ede.

Forrás: Portfolio.hu

Illusztráció: Wikimedia Commons