Ötből négy netező vásárol online

Ötből négy netező vásárol online

A rendszeresen netezők vásárlásra is előszeretettel használják a világhálót, 81 százalékuk legalább egyszer vásárolt online az elmúlt évben. A Kutató Centrum felmérése szerint a netes vásárlók többsége már nem utasítja el a bankkártyás fizetést, és legtöbbször a magas szállítási díjak miatt állnak el vételi szándékuktól.


A rendszeresen internetezők több mint négyötöde vásárolt online legalább egy alkalommal tavaly, míg 2010-ben ez még csak minden második netezőről volt elmondható – derült ki a Kutató Centrum legfrissebb jelentéséből. A vásárlók közül a legtöbben (90%) valamilyen terméket helyeztek a virtuális kosarukba, szolgáltatást az online vásárlók alig több mint egyharmada rendelt, míg valamilyen kedvezményre jogosító kupont a netes megrendelők egynegyede vásárolt tavaly – mondta el Györfi Anna, a Kutató Centrum projektmenedzsere.
A termékek között a műszaki és számítástechnikai cikkek, ruházati és szabadidős termékek, könyvek, filmek, illetve zenét tartalmazó adathordozók a legnépszerűbbek. A szolgáltatást vásárlók leginkább szállásfoglalásra, színház-, mozi- és koncertjegy beszerzésére, illetve utazással kapcsolatos szolgáltatások megrendelésére használták a világhálót.
Az online fizetési módok közül egyre többen használják a bankkártyás fizetést, a 2013-as 37 százalékkal szemben 2014-ben már 42 százalék volt azoknak az aránya, akik legalább egy alkalommal így rendezték a számlájukat. Ugyanakkor a vásárlók még mindig szívesebben választják a készpénzes-utánvétes (55%), illetve az átutalásos fizetést (48%).
A szállítási módok között a legnépszerűbb a házhozszállítás (az online termékvásárlók 87%-a vette át otthonában a választott terméket), a megkérdezettek egyharmada említette a fix átvételi pontokat, míg az üzletben átvételt mindössze 28 százalék – elsősorban a fővárosiak – választották.
Akik még soha nem vásároltak online, elsősorban azzal indokolták ezt, hogy nem volt még rá szükségük (42%), illetve nem tudják személyesen megvizsgálni a terméket (41%), egyharmaduk még mindig az internetes vásárlással szembeni bizalmatlanságra hivatkozott. Az sem ritka, hogy valaki a vásárlási szándéka ellenére végül üres kézzel hagyja el a webáruházat. Az online termékvásárlók kétharmada nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt 1 évben legalább egyszer előfordult vele, hogy bár terméket helyezett virtuális kosarába, mégis rendelés nélkül lépett ki. Közülük a legtöbben (35%) a magas szállítási díj miatt döntöttek így – tette hozzá Györfi Anna.