Retail-edzett kasszák

Retail-edzett kasszák
Tesztelik olajjal, arizonai homokkal, mágneses környezetben, 7/24 órás használattal. Egy PC alapú kassza vajon bírná ezt?

 

Kevesen tudják, hogy a robusztus megbízhatóság az egyik legfontosabb követelmény bármely kasszarendszerrel vagy pénztárgéppel szemben, pedig ennek nagyon egyszerű a magyarázata. 

Szeret sorban állni?

Ha a rendszer kiesik, akár csak percekre is, a tranzakció nem fejezhető be. Az ügyfél drága idejével is fizet a megvásárolt áruért, ami frusztrációhoz, a fogyasztói lojalitás gyengüléséhez és a bevétel csökkenéséhez vezet. Érdemes ezért alaposan mérlegelni POS kasszarendszer bevezetése, frissítése előtt.

Különösen igaz ez a terjeszkedő áruházláncokra, amelyeknél a POS rendszerek percek alatt javítható meghibásodásai is óriási problémává válhatnak pusztán a méretek, az üzletek és a POS terminálok nagy száma folytán. Más szóval a 10 POS terminált üzemeltető kereskedőnek bosszúságot okozó probléma 50-nél már komoly fennakadást, 10.000 vagy ennél több terminál esetében pedig szinte kezelhetetlen krízishelyzetet okozhat az üzletnek. 

Vásárlás egyszerűbben

Még fontosabbá vált a POS rendszerek megbízható működése napjainkban, amikor az értékesítési csatornákon átívelő, ún. cross-channel stratégia a gyakorlatban is kezd elterjedni a kiskereskedelemben. A közelmúltban budapesti buszmegállókban is láthatók voltak az egyik hipermarketlánc polcokon sorakozó árukat ábrázoló plakátjai, amelyeket az okostelefonra letöltött applikációval az utazók beszkennelhettek, és ezzel online bevásárlókosarukba helyezhettek. Hasonló megoldások a világ más városaiban is elérhetők, amelyek esetében a fogyasztók a megvásárolt áruk házhoz szállítását kérhetik, utánvéttel, vagy – ha útjukba esik az üzlet, akkor a kosár tartalmát maguk is átvehetik, és helyben, POS terminálon fizethetnek a kijáratnál. További lehetőség, hogy felvevő pontra kérik a szállítást, miután online tranzakció keretében fizettek. 

Valódi cross-channel kereskedelem ez a gyakorlatban, amelyben a fogyasztó egy vásárlás során több értékesítési csatornát is igénybe vesz. A jövőben ez a megközelítés az omni-channel kereskedelemben fog kiteljesedni, amelyben az értékesítési csatornák teljesen összeforrnak és háttérbe húzódnak, így a fogyasztó a vásárlást úgy éli majd meg, mintha egyszerűen a márkával állna kapcsolatban. 

Gyors kassza, elégedett vásárló 

Magyarországon az online pénztárgépek bevezetése a piac tisztítását szolgálta, és ez a kormányzati szándék teljesült is, mivel az intézkedés 100 milliárd forintot meghaladó mértékben növelte az adóbevételeket.

– Technológiai szempontból azonban a törvényi megfelelés teljesítése kényszerpálya volt a kereskedő cégek számára, mivel kezdetben korlátozott volt az engedélyezett gépek választéka, a szoros határidők viszont nem engedték a bevezetés halogatását – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. – Szerencsére változott azóta a helyzet, a kereskedő cégek üzleti igényeiknek és a hatósági követelményeknek egyaránt eleget tevő POS pénztári rendszerek közül választhatnak. Összességében az intézkedés sokat lendített a magyar kiskereskedelem kasszaellátottságának színvonalán, ma már a kis üzletekben is korszerű, 1-2 éves POS terminálok működnek.

A hiper- és szupermarketekben, valamint diszkont áruházakban, amelyekben eleve számítógép alapú kasszarendszerek – néhol önkiszolgáló kasszák üzemelnek – a törvényi megfelelés teljesítése szoftverfejlesztés útján történt, bár akadt példa arra is, hogy a kereskedő cég az átállást hardverfrissítéssel kötötte egybe. 

A POS rendszer, mint kulcstényező

– A vásárlók tömegét kiszolgáló, nagy alapterületű áruházak esetében a POS pénztári rendszer teljesítménye a versenyképesség egyik kulcstényezője – mondta Vámos György. 

– Ha a pénztárnál hosszas sorban állással ér véget a vásárlás a kijáratnál, az rontja az ügyfél élményét, ezért a kereskedelmi láncok a POS rendszer bevezetése előtt alaposan felmérik a kapacitásigényt. Fontos szempont a rendszer továbbfejleszthetősége is, legyen szó új fizetési módok, egyedi hűségprogramok, promóciók és kedvezmények, vagy cross-channel igények támogatásáról. A kereskedő cég teljes informatikai környezetére kiterjednek ezek a fejlesztések, amelynek egyik eleme a POS pénztári rendszer. 

Nem PC-nek való „durva” környezet 

Egy tipikus irodához képest az áruházakban az informatikai eszközöket sokkal több káros környezeti hatás éri – a szélsőséges hőmérséklet-ingadozástól kezdve a statikus elektromosságon, vibráción, mágneses mezőkön és rádióinterferencián át a nagy mennyiségű porig, kifröccsenő folyadékokig és zsíros szennyeződésekig. Gondoljunk csak egy zsúfolt nyári fesztiválon vagy az Oktoberfesten egy sör és virsli kifizetésére – a kassza szemszögéből.

– Jellemzően hosszú nyitva tartást is ki kell szolgálniuk a kasszarendszereknek, amely akár 24 órás is lehet a hét minden napján – mondta Varga Zsolt, a Toshiba Global Commerce Solutions képviselője. – A káros környezeti hatások és a fokozott terhelést jelentő használat miatt a nem kimondottan kereskedelmi környezetre szabott POS rendszerek hamar meghibásodnak. A Toshiba ezért olyan iparági megoldásokat fejlesztett ki, amelyek retail-edzett, robusztus platformot adnak a kereskedő cégeknek. Megbízhatóságukkal, nagy teljesítményükkel és költséghatékony üzemelésükkel tűnnek ki ezek a kasszarendszerek, amelyek a pénztárgépként használt PC-k 3-5 éves átlagos élettartamánál jóval tovább, hét vagy annál is több éven át szolgálják a kereskedőket.

Tesztelés arizonai homokkal

Érdemes a pénztárgéppé bővített PC-k helyett márkás POS rendszert választani. A Toshiba például minden számításba jöhető, káros környezeti hatásnak kiteszi POS megoldásait a fejlesztés és a tesztelés során – amelyhez például az Arizonai-sivatagból szerzi be az aprószemcsés homokot –, és olyan megoldásokat alkalmaz, mint a lézeres gravírozással készülő billentyűk, a rozsdásodásnak ellenálló, aranyozott csatlakozók és a golyós csapágyas ventilátorok. 

– Mindez drágább, de jobban és gyorsabban megtérül a kereskedőnek – mondta Varga Zsolt. – A Toshiba kasszarendszerei például távolról menedzselhetők, és akár előre ütemezetten is hibernálhatók az üzlet zárva tartásának idejére. Egy-egy kasszagép fogyasztása 40-60 watt, amely mélyalvásban 2 wattra csökken, a kereskedők így akár 47 százalékot megtakaríthatnak az energiaköltségeken ezzel a funkcióval. 

Fogyasztói és fogyási információk azonnal

A Toshiba POS rendszerei holisztikusak, azaz a gyártó minden hardverelemet szállít a felügyeleti szoftverrel és néhány alkalmazással együtt. A TcxGravity szoftver például dinamikusan alakítható felületet ad kasszákon és mobil eszközökön. A POS terminálokra azonban a Toshiba partnerei installálják az alkalmazásokat, amelyek a kereskedők által igényelt funkciókat adják, a cross- vagy omni-channel tudást is beleértve.

– Nem polcról levehető, késztermék ugyanis egy omni-channel környezet, azt mindig a kereskedő igényei szerint alakítjuk ki, a tanácsadástól kezdve egyedi fejlesztéseken és alkalmazások telepítésén át a karbantartásig – mondta Varga Zsolt. 

– POS megoldásainkat így ruházzuk fel az olyan, testre szabott alapfunkciókkal, mint a számlanyomtatás, a promóciók és a hűségkártyák kezelése, valamint a speciális képességekkel is, amelyek az áruk fogyását, a promóciók sikerességét, az üzleti stratégia teljesítését segítenek visszamérni napi szinten. A begyűjtött adatok elemzésével a kereskedők a szezonális változásokra is gyorsan válaszolhatnak, és az olyan intézkedésekre is alapos tervezéssel készülhetnek fel, mint a vasárnapi zárva tartás bevezetése. Minél több adatot tudnak rögzíteni és feldolgozni a kereskedők, annál egyedibb kedvezményeket adhatnak törzsvásárlóiknak, finomíthatják az üzletek árukínálatának összetételét, és jobban megtervezhetik a hálózat további terjeszkedését is.