Mintegy 356 milliárd forint forgalmat bonyolított le tavaly a kiskereskedelem háztartási vegyi áruból és kozmetikumból, ez 6 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Mennyiséget tekintve változatlan maradt az eladás – derül ki a Nielsen Kiskereskedelmi Indexéből.
Ha a legnagyobb forgalmú húsz terméket nézzük, akkor kétszámjegyű növekedést regisztráltak a következők bolti eladásában: tusfürdő, papírzsebkendő, dekor kozmetikum, konyhai törlőkendő, toalett-tisztító és testápoló szer.
– Kozmetikumoknál és papír zsebkendőnél azt figyeltük meg, hogy a drágább prémiumtermékek iránt emelkedett a kereslet, ami a növekedés motorjává vált. Hasonló trendet tapasztaltunk a karácsonyi ajándékcsomagoknál is, amelyek testápolókat, kozmetikumot tartalmaznak. Ott is drágább termékeket vettek a fogyasztók, mint a tavalyelőtti ünnepi szezonban – állapítja meg Kapronczai Balázs, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
Ami a bolttípusok súlyát illeti, az összes bevétel 87 százalékát vitték el a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek és drogériák tavaly. Így a 400 négyzetméteres és kisebb egységeknek 13 százalék maradt. Élelmiszereknél egyenletesebben oszlik meg a forgalom, ott 34 százalék jutott a 400 négyzetméteres és kisebb boltokra.
– Többek között kiemelten koncentrált a pelenka és a dezodor eladása, míg kis boltokban viszonylag sokat adnak el például papír zsebkendőből és általános tisztítószerekből. Az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek azért is vesztenek teret, mert változnak a vásárlási szokások – tájékoztat Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – Egyre jobban előtérbe kerül a választék, amikor boltot választanak a fogyasztók. Legfontosabb szempontjukká lépett elő, hogy könnyen és gyorsan megtalálják, amire szükségük van. Ehhez persze készleten kell lennie az árucikknek, amit keresnek.