Milliós bírságok árubemutatók szervezőinek

Csaknem 12 millió forint bírságot kell fizetniük árubemutatót szervező cégeknek, mert megszegték az adatvédelmi előírásokat. A Magyar Nemzet arról számolt be, hogy több társaság vizsgálata még folyamatban van. Az egyik céget a maximumot megközelítő 9 millió forintra bírságoltak. A fogyasztóvédelmi hatóságnál is kiemelt figyelmet kapnak az árubemutatók.

 

Csaknem 12 millió forint bírságot szabott ki eddig az idén termékbemutató tevékenységet végző cégekre a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság. A Magyar Nemzet szerint az árubemutatóval egybekötött termékértékesítési tevékenység vizsgálata az idén kiemelt terület az adatvédelmi hatóságnál. Péterfalvi Attila elnök a lapnak azt mondta, az eddig lezárt vizsgálatok közül az egyik esetben a hatóság a törvényi maximumot megközelítő, kilencmillió forint adatvédelmi bírságot rótt ki, másik alkalommal csaknem hárommillió forint volt a büntetés. Több cég vizsgálata jelenleg is folyik. Péterfalvi Attila közölte, ajánlás készül a termékbemutatók adatkezelési előírásairól, és kezdeményezik a szabályozás szigorítását.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) is egyre nagyobb figyelmet szentel a termékbemutatóknak. Az elmúlt hetekben ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatók elleni fogyasztói panaszok száma. A módszer mindegyiküknél azonos, egészségügyi vizsgálatra invitálják őket, majd egy viszonylag súlyos diagnózist közölnek, amelyre a megoldást kizárólag a több százezer forint értékű eszköz megvásárlása jelenti. Általában a 14 napos elállási jog érvényesítését is megtagadják.

Egyre rámenősebben vadásznak az áldozatokra. Míg eddig inkább szórólap útján hívták meg az érdeklődőket a különböző, rendszerint utazással egybekötött termékbemutatókra, addig a legújabb trend szerint személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és utcai leszólítások váltak meghatározóvá – állítja az NFH.