Változtak az élelmiszer-jelölés szabályai

Új korszak kezdődött az élelmiszerek jelölésében. Szerdán megjelent a Magyar Közlönyben, így életbe lépett az a szabályozás, amely szerint az allergének kiírása is kötelező, emellett a tápértéket is fel kell tüntetni. A szabályozás így azonos lett az EU összes országában. A korábbi három rendeletet egy váltotta fel, de az ellenőrző hatóságok ugyanazok maradnak, és a szankciók mértéke sem változik.

 

A rendelet megalkotáskor a legfontosabb szempont a fogyasztók magas szintű egészségvédelme volt – hangsúlyozta Szegedyné Fricz Ágnes, a Vidékfejlesztési Minisztérium Élelmiszer-feldolgozási Főosztályának helyettes vezetője. A 1169/2011/EU rendelet az összes tagállamra érvényes. A fogyasztók és a vállalatok számára egyértelműbb, átláthatóbb az új szabályozás, megnő a jogbiztonság, egyszerűsödik a rendszer, miután egy rendeletben szerepelnek a legfontosabb szabályok. A dokumentum széles körben szabályozza az élelmiszerekkel összefüggő kommunikációt. A rendelet 2011-ben lépett hatályba, azóta lehet alkalmazni annak rendelkezéseit, de az általános jelölési elemek 2014. december közepétől váltak kötelezővé.

Új előírás, hogy a tápértéket is fel kell tüntetni az élelmiszereken. Nagy feladat ez a vállalatok és a hatóságok számára, ezért erre két év átmeneti időszakot adott a rendelet, vagyis a tápérték jelöléseknek 2016. december 13-tól kell kötelezően megjelenniük a termékeken.

Lényeges változást jelent a rendelet az allergénjelölés terén. Idáig is kötelező volt az élelmiszerek allergéntartalmáról tájékoztatást adni, de ezentúl az összetevők sorában jól láthatóan ki kell emelni ezeket. A másik újdonság, hogy a nem előrecsomagolt élelmiszerek esetében is tájékoztatni kell a fogyasztókat az ilyen összetevőkről.

A rendelet előírja a minimális betűméretet, mivel sokszor képtelenség volt elolvasni a kötelezően feltüntetett információkat, emellett szabályozza a csomagoláson a rendelkezésre álló jelölhető felület függvényében a kötelezően feltüntetendő információkat. Három kötelező elem van, amelynek még a legkisebb felületre is fel kell kerülnie, ez a név, az allergéntartalom és a minőségmegőrzési idő.

Az élelmiszer-forgalmazással, vagy azzal is foglalkozó webáruházak üzemeltetőinek fel kell készülniük arra, hogy a jelenleg igen szűkösnek minősíthető információkészletüket jelentősen bővíteniük kell. Ugyanez igaz lesz a mobil értékesítési alkalmazásokra, vagy a mobil eszközökön elérhető értékesítési oldalakra is.