Bíznak a karácsonyi fellendülésben a kereskedők

Bíznak a karácsonyi fellendülésben a kereskedők
Nehéz esztendők, különadók és a pénztárgépcserével kapcsolatos teendők ellenére bizakodik a kiskereskedelem, hogy sikeres lehet a karácsonyi szezon. Az alacsony infláció, a rezsicsökkentés miatt megmaradt lakossági tartalék talán több fogyasztást generál. A Világgazdaság különböző kereskedelmi szegmensek képviselőit kérdezte az ünnepi várakozásokról. Csökkenésre senki sem számít tavalyhoz képest.

Bármilyen nagy válság is volt az elmúlt években, a karácsony kereskedelmi szempontból is ünnep, vagyis az adott év novemberéhez képest decemberben mindig többet költöttek a vásárlók – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. A fogyasztás volumene azonban 2007 óta szinte végig csökkent. Ez alól csak a 2011. decemberi minimális bővülés kivétel. Most van esély arra, hogy ez az évek óta tartó visszaesés megálljon. A reálkeresetek idén növekedtek, az infláció alacsony, a rezsicsökkentés pedig elkölthető jövedelmet hagy a vásárlóknál. Ha valamikor, akkor karácsonykor ennek elő kell bújnia – állítja Vámos György.

Évről évre rövidül a karácsonyi bevásárló szezon, így nehéz jóslatokba bocsátkozni – nyilatkozta a lapnak a CBA kommunikációs igazgatója. Fodor Attila úgy véli, néhány százalékkal erősebb lehet az általános élelmiszerek karácsonyi forgalma. A novemberi fizetések utalása után már volt egy kisebb bővülés, ami jelezte, hogy a lakosság a fagyasztható termékekkel megkezdte a felkészülést az ünnepekre.

A Regio Játékkereskedelmi Kft., ügyvezető igazgatója is bizakodó. Gyaraki József szerint a tapasztalatok azt mutatják, a szülők meg akarják lepni a gyerekeiket és inkább másról mondanak le, de játékra mindenképpen jut az ünnep alatt. Az igazi karácsonyi roham még nem indult el, tavaly az ünnep előtti két hétben volt a legintenzívebb a forgalom.

Az online vásárlások értéke évről évre jelentősen nő, nincs ez másként idén sem – állítja Várkonyi Balázs, az Extreme Digital Zrt. vezérigazgatója. A weboldalunkat látogatók száma a múlt évhez képest 20-25 százalékkal nőtt, de ennél is nagyobb mértékben bővült azok száma, akik vásárolnak is a honlap felkeresése után. Ebben a mutatóban a múlt évhez képest 40-50 százalékos növekedést tapasztalunk. November utolsó másfél hetében már érződött a karácsonyi felfutás, azonban az igazi áttörés december 6-a után szokott bekövetkezni, és vélhetőleg december 17-18-án lesz a legnagyobb a webes forgalmunk – tette hozzá a vezérigazgató.

A karácsonyi forgalom összvolumenében és a termékek átlagárában is növekedésre számít a Vöröskő Kft. által működtetett Euronics Műszaki Áruházlánc. Fajcsi Róbert kereskedelmi igazgató elmondta, a slágertermékek várhatóan az okos készülékek, telefon, tablet és smart TV lesznek. A karácsonyi szezonban a tavalyi év azonos időszakához képest 15 százalékos bővülést várunk. De ágazatunkra jellemző, hogy decemberben realizálódik az egész éves forgalom 20-25 százaléka. Így a cég idei bruttó árbevétele 43,9 milliárd forint lesz, amely 110 százalékos növekedés éves alapon.