Megrendelhetők az első online pénztárgépek

Megkezdte az MKEH az online adatkapcsolatra képes pénztárgépek engedélyeinek kiadását, így elindulhat a gépek gyártása és forgalmazása – közölte Pankucsi Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára pénteken az MTI-vel. Közben az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte, szerintük 150-200 ezer forint lehet az online adatkapcsolatra képes, hagyományos típusú pénztárgépek ára.

A módosított határidő szerint június 30-a helyett augusztus 31-ig kell lecserélni az elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépeket.

Elsőként a Laurel Számítástechnikai Kft., majd még két másik cég egy-egy típusú pénztárgépe kapott forgalmazási engedélyt, további hét kérelem még az engedélyezési hivatalnál van – mondta el Pankucsi Zoltán.

Az NGM arra számít, hogy összesen körülbelül 200 ezer pénztárgépet cserélnek majd le. A helyettes államtitkár közölte, reális esély van arra, hogy augusztus 31-ig az érintettek át tudnak állni az online adatkapcsolatra képes pénztárgépekre, tehát megérte az átállási határidő meghosszabbítása.

Már most adjuk be a támogatási igényt!

Pankucsi Zoltán hangsúlyozta azt is, az adóhatóság nem szankcionál augusztus 31-e után sem, ha a kereskedők, vendéglátósok, szolgáltatók igazolni tudják, hogy érvényes megrendelésük van új pénztárgépre, és a gyártó a szállítást vissza is igazolta, de önhibájukon kívül mégis kicsúsztak a határidőből. Az ellenőrzéseket azonban megkezdi a NAV szeptember 1-jétől, és elfogadható igazolás híján büntet is, érdemes tehát minél hamarabb megrendelni a szükséges gépeket – hívta fel a figyelmet a vezető.

Az OKSZ is azt tanácsolja a támogatásra jogosult vállalkozásoknak, hogy támogatási igényüket a legrövidebb időn belül nyújtsák be az adóhatósághoz, mert ezzel is igazolni tudják, hogy minden elvárhatót megtettek a pénztárgép cseréje érdekében. Így kisebb az esélye a büntetésnek, ha határidőre nem tudnak pénztárgépet venni.

A cserére kötelezetteknek a NAV-nál be kell jelentkezniük, illetve be kell jelenteniük támogatási igényüket. A pénztárgépcseréhez az 500 millió forintnál kisebb árbevételű vállalkozások támogatást igényelhetnek, legfeljebb öt gép erejéig, pénztárgépenként 50 ezer forint összegben. A kérelemre a NAV öt napon belül válaszol, ezzel lehetővé válik, hogy a pénztárgéphasználatra kötelezettek megrendeljék valamelyik engedélyezett gépet. Amikor az eladók leszállítják a készüléket, az 50 ezer forintos támogatással csökkentett árat kell kifizetni, a támogatási összeget a pénztárgépek forgalmazóinak kell a NAV-tól igényelni. Ez is egyszerűsíti a cserére kötelezettek számára az átállást - fejtette ki a helyettes államtitkár.

150-200 ezer között lesz az ár

A gyártás még nem indult be, így a NAV egyelőre nem kapott hivatalos információt arról, hogy a pénztárgépek mennyibe kerülnek majd, szerintük ez néhány héten belül derülhet ki. Ugyanakkor az OKSZ közölte, úgy látják, 150-200 ezer forint lehet az online adatkapcsolatra képes, hagyományos típusú pénztárgépek ára.

Az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépeket változatlanul december 31-ig lehet működtetni, esetükben az átállás határideje nem változott.

Az OKSZ álláspontja szerint az összes pénztárgép cseréjének és átalakításának időigénye hosszabb a rendelkezésre álló időnél. A gyártás felfuttatása és az üzembe helyezés több hónapig is eltarthat, miközben a rendelet szerint a hagyományos pénztárgépeknél augusztus végéig, a számítógép alapúaknál év végéig kell átállni az új rendszerre.

Ne hagyjuk magunkat átverni!

Az OKSZ arra is felhívja a figyelmet, nem célszerű olyan ajánlatnak bedőlni, amikor nem engedélyezett, vagy nem is létező pénztárgépet kínálnak némi előleg ellenében. Hozzáfűzik, hogy ilyenkor persze igen kedvező a pénztárgép ára, csak éppen nem működik majd.

Az OKSZ arra is figyelmeztet, hogy a pénztárgépeket csak az adóhatóság által nyilvántartott szervizek és műszerészek javíthatják. Jelenleg 512 szerviz, alkalmazásukban pedig 1276 műszerész szerepel a NAV nyilvántartásában.

A visszaélések visszaszorítása az OKSZ szerint az adóhatóság rámenősségétől függ. A pénztárgépek online bekötése nyomán többletbevételhez jut a költségvetés, ennek mértéke azonban az átállás gyorsaságától és az új ellenőrzési rend visszatartó erejétől függ – áll az Országos Kereskedelmi Szövetség közleményében.

A beüzemelés lépései

A pénztárgépet üzembe kell helyezni, amit az adóhatósághoz előzetesen be kell jelenteni. Az üzembe helyezési kódot a pénztárgép értékesítője rögzíti, a pénztárgép egyedi azonosítójával (AP számával) együtt a pénztárgépben. Ezt követően az adóügyi ellenőrző egység kapcsolatba lép az adóhatóság szerverével. Az adóhatóság szervere, ha a feltételeknek megfelel a pénztárgép, válaszüzenetével üzembe helyezi a pénztárgépet. Ezután fizethetnek a vásárlók az új pénztárgépnél.

A pénztárgép minden műveletét rögzíti az adóügyi ellenőrző egység, nyugtát csak ezt követően nyomtat a pénztárgép. Az adóhatóság folyamatosan figyelemmel tudja kísérni egy-egy pénztárgép működését, az online kapcsolaton keresztül.

 

(Fotó: Piac&Profit)