A mesterséges intelligencia lehet a fejlődés záloga

A kiskereskedelmi iparágat minden korábbinál nagyobb verseny jellemzi. Ebben az „élet-halál” küzdelemben pedig minden olyan megoldás aranyat érhet, amely segít egy kicsi (vagy akár hatalmas) előnybe kerülni a vetélytársakkal szemben. Ezért lehet kulcsfontosságú kiaknázni a legújabb technológiákban, és különösen a mesterséges intelligenciában rejlő óriási lehetőségeket.

 

Napjainkban egy vásárló a különböző üzletek hosszú sorából válogathat, és itt most nem csak a fizikai értelemben vett boltokra gondolunk, hanem a folyamatosan növekvő számú és kínálatú online áruházakra is. A fogyasztók tájékozódását, és így döntéseik meghozását pedig mára digitális csatornák tömkelege segíti.

De nemcsak ezért vannak nehéz helyzetben a kereskedelmi cégek a vevők utáni hajszában, hanem azért is, mert ebben az amúgy is rohamosan változó világban kevés olyan dolog van, ami gyorsabban alakul át, mint a vásárlói igények. A különböző társadalmi csoportok eltérő szokásai, gazdasági lehetőségei mindig is feladták a leckét a széles rétegeket megszólítani igyekvőknek. Ha ehhez hozzáadjuk az új és új trendeket – napjainkban épp a fiatalok számára vonzó belvárosi életstílus térhódítását –, célcsoport gyanánt egy állandóan változó, hatalmas „olvasztótégelyt” kapunk.

A fentiek fényében érthető, hogy ma a kiskereskedőknek és a beszállítóiknak valós idejű és nagyon szerteágazó információkra van szükségük, hogy a rendkívül sokféle igénnyel rendelkező vásárlókat az üzletükbe vonzzák. 

Óriási potenciál rejlik a gépekben

A különböző informatikai eszközök, szenzorok és gépi kommunikációs módszerek egyre elterjedtebbé válnak, azonban a legtöbb helyen még adósak ezek optimális alkalmazásával. A hatalmas mennyiségű begyűjtött adat kezelése, elemzése jelentős logisztikai kihívás a vállalatok számára, amelyek a hagyományos adatfeldolgozási módszerekkel könnyen „eltévedhetnek” az információk útvesztőjében. Sokak számára jelent problémát a kellő tudással rendelkező szakértők megtalálása is, akik képesek az adatdömping elemzésére, és az alapján a döntésekhez szükséges javaslatok megfogalmazására.

Ebben a roppant szövevényes rendszerben való tájékozódáshoz számos sikeres kiskereskedelmi nagyvállalat és FMCG szervezet a mesterséges intelligenciát (Artificial Intelligence, azaz AI) hívja segítségül. 

Az AI lehetővé teszi a gyártók és a kereskedők számára, hogy betekintést nyerjenek fogyasztóik gondolkodásmódjába, és korábbi döntési mintáik alapján megjósolják a következő lépésüket. Mindez jelentősen hozzájárul a célzottabb és személyre szabott marketingkampányokhoz és promóciós tevékenységekhez. Nem mellesleg az AI előrejelzi a készletigényeket, a készlet fogyását és végső soron minden téren segít a folyamatok optimalizálásában. A gépek tanulnak a korábbi tapasztalatokból, így idővel egyre jobb és jobb javaslatokat tesznek a problémák megoldására.

A mesterséges intelligencia alkalmazása

Az AI alkalmazása három kulcsfontosságú területre összpontosul:

Gépi tanulás: a gépek hatalmas mennyiségű adatot tudnak automatikusan elemezni, melyből szabályok, algoritmusok alapján tanulnak, és képesek bizonyos minták és trendek beazonosítására. Ez például azt jelenti, hogy akár 75 millió vásárló szokásai és egyéb viselkedésmintái alapján több mint százezer adatpontot tudnak összehasonlítani.

Természetes nyelv feldolgozás (NLP): az NLP gépi képesség, amely alkalmas az emberi beszéd megértésére, elemzésére és létrehozására. A számítógép érzékeli egy valós személy beszélt (vagy írott) nyelvhasználatát, megérti annak jelentését, majd szintén nyelvhasználat segítségével válaszol, kétirányú kommunikációt folytat.

Robotika: a robotika képes a hagyományos emberi feladatok teljes körű automatizálására. A raktári készlet pakolását és a csomagolást például robotok is végezhetik.

Az AI előretörése

A gépi tanulás már az előző évezred legvégén a tudomány látókörébe került, de számottevő figyelmet csak a 2000-es évek vége felé kapott. Azóta viszont egy dinamikusan növekvő területről beszélhetünk, amely egyre több iparágat és tevékenységet érint. Ami a kiskereskedelmet illeti, az AI jelentősége egyelőre főként az e-kereskedelem gépi tanulása köré összpontosul, amely elsősorban a keresések, a termékjavaslatok, promóciók és a fogyasztói döntések elemzését jelenti. Az Amazon úttörő szerepet tölt be ezen a területen, a becslések szerint az értékesítései 25%-át korábbi vásárlásokra alapozott, ajánlat alapú promóciókból generálja.

Nem csoda, hogy napjainkban egyre több online kereskedelemmel foglalkozó cég használja az Amazon keresési és ajánlattevő szolgáltatásait. Ez is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a kereskedelem volumene világszerte új csúcsokat dönt. 

De messze nem csak az e-kereskedelem használja egyre szélesebb körben a mesterséges intelligenciát. A gépi tanulást alkalmazó kereslet-előrejelzésekkel az „offline” kiskereskedők is sokkal pontosabb képet kapnak vevőik igényeiről, mint a hagyományos idősoros megközelítést használó vetélytársaik. A gépi tanulás sokat segít a raktárkezelési feladatok megoldásaiban is, megelőzhetővé válik például a kereskedők egyik legnagyobb félelme, a készlethiány (vagy épp többlet). Az NLP pedig képes kétirányú kommunikáció („beszélgetés”) keretében megválaszolni egyes fogyasztói kérdéseket. 

Hatalmas pénzekről van szó

A kiskereskedelem és a fogyasztási cikkek piaca a mesterséges intelligencia öt legnagyobb felhasználási területe között van. 2017-ben a globális AI-piac nagyjából 2,4 milliárd dolláros (átszámítva csaknem 700 milliárd forintos) volt. Szakértők szerint azonban 2050-re ez a szám már 59 milliárd dollárra nőhet. A mesterséges intelligencia azonban már ma is ennél jóval nagyobb pénzeket képes megmozgatni. Mértékadó elemzések úgy számolnak, hogy 2030-ra az AI a termelékenység növelése és a személyre szabott megoldások révén szinte felfoghatatlanul nagy, 15,7 trillió (azaz 15,7 ezer milliárd) dollár összegű GDP-t termel majd világszerte. 

A folyamatból pedig egyre kevesebben szeretnének kimaradni: kutatások alapján a cégek első számú informatikai vezetőinek és döntéshozóinak 50%-a tervezi, hogy a következő 2 évben jelentős beruházásokat eszközöl az AI technológiák terén. 

A mesterséges intelligencia térnyerése a kiskereskedelemben is jelentős: előrejelzések a jelenlegi kb. 6,5 milliárd dolláros piac 40 milliárdosra bővülését várják 2025-re. A kiskereskedőknek jelenleg a 16%-a használ AI-t, miközben további csaknem 40%-uk tervezi, hogy beszerez ilyen alkalmazást, köztük minden második egy éven belül.  

Azt pedig, hogy pontosan mikbe ruházhatnak be az említett cégek, azaz milyen AI-megoldások léteznek a kiskereskedelem területén, egy következő cikkben vázoljuk fel röviden. Akit pedig részletesen is érdekel a téma, mindent megtudhat, ha ellátogat 2019. október 2-án a Laurel Retail Konferenciára, amelynek központi témája éppen az automatizáció lesz. 

Forrás: Symphony RetailAI; EnsembleIQ