Tíz év alatt huszonhatezer kisbolt ment tönkre

Tíz év alatt huszonhatezer kisbolt ment tönkre
Tíz év alatt huszonhatezer kisbolt ment tönkre
Az elmúlt évtizedben, 2005-2016. között sokat változott a magyar bolti, áruházi kiskereskedelem. Az értékesítőhelyek száma több mint 26 ezerrel csökkent, ma már 130 ezer alatt mozog a számuk (a benzinkutakat és az autókereskedéseket nem számítva). Ezzel egy időben a nagyáruházak száma gyarapodott, mind az élelmiszerek, mind a különféle iparcikkek kereskedelmében. A nagy és kis halak klasszikus viszonya tehát úgy tűnik, változatlan.

 

Ezt jelzik azok a KSH adatok, melyek szerint a boltszám csökkenésével párhuzamosan a kiskereskedelmi hálózat alapterülete és a boltok átlagos alapterülete nőtt. Mindez a kisboltok térvesztését mutatja.

A nagyobb alapterületű áruházak sajátossága a korszerűbb eszközök, és értékesítési módszerek alkalmazása, amivel gyorsítják a vásárlók kiszolgálását és természetesen költségeket is megtakarítanak. A kiskereskedelem hatékonyságának egyik mutatója az egy négyzetméterre jutó forgalom, amihez kapcsolódik az egy boltra eső bevétel is. A számítások azt mutatják, mindkét mutató nagyot ugrott egy évtized alatt. A kiinduló időszakhoz képest nőtt a boltok - áruházak árbevétele:

 

Technikai lemaradás

Jóval kisebb a mozgástere egy kisboltnak, mint egy nagyáruháznak. Az elmúlt években döntő volt a piaci versenyben az alkalmazható korszerű technológia, technika és ez napjainkban is meghatározó. Egy kis üzlet nehezen jut hozzá a korszerű technikához, elegendő befektetni való pénz hiányában. Ez rá is nyomta bélyegét – nemcsak itthon, hanem világszerte sokfelé – a kisboltok fejlődésére. Ez a technikai-technológiai lemaradás csak szűk körben javult, a többségé konzerválódott, a napi bevételből sokszor éppen csak ki tudják gazdálkodni a másnapi készlet beszerzését. A fejlesztési lehetőségek hiánya előbb-utóbb bukáshoz vezet, még kicsiben is.

A boltok, áruházak hatékonyságát, termelékenységét jelző mutatók, az egy négyzetméterre jutó forgalom és az egy boltra eső bevétel nagyot ugrott az elmúlt évtizedben, elsősorban az élelmiszerkereskedelemben. Itt megkétszereződtek ezek a mutatók, ami nem véletlen, mivel azt is jelzi, hogy ezen az áruterületen a legélesebb a verseny. Az iparcikkek kereskedelmében is jelentős az emelkedés, de messze nem annyi, mint az élelmiszerboltok körében. Az iparcikkek kereskedelmének mások a sajátosságai, ez is magyarázat a különbségre, például számos árucsoportban kisebb alapterületen is elférnek a korszerű boltok.

(Forrás: Termékmix)