Black Friday 2022: válság idején sem csökken a vásárlási kedv

A gazdasági és megélhetési válság ellenére a lakosság fele tervezi, hogy vásárol valamit a Black Friday alatt - áll a DigitalHungary nevű online magazin írásában. A karácsony előtti kiárusítási időszakban átlagosan 41 ezer forintot költenének el a magyarok, legtöbbet ruhákra és energiatakarékos háztartási gépekre - legalábbis az e-kereskedelmi szakértő LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése szerint. A trükkös akciók ellen a vásárlókat idén már szigorúbb fogyasztóvédelmi szabályok is védik.

A friss reprezentatív Black Friday kutatásból kiderült, egy átlagos magyar fogyasztó várhatóan 41 ezer forintot költ majd a fekete pénteki akciók során, ez 20%-os növekedést jelent a 2021-es, 34 ezer forintos tervekhez képest. Ez meglepő lehet, tekintettel a magyar fogyasztók előtt álló pénzügyi kihívásokra. A kutatás szakértői ezt többek között az emelkedő inflációval és a tavasszal megkapott extra juttatásokkal hozzák összefüggésbe, de magyarázhatja egy úgynevezett felhalmozási folyamat is, amikor az emberek további áremelkedésekre számítanak, és inkább költekeznek most, mint egy még kiszámíthatatlanabb pénzügyi jövőben.

Az online vásárlási szándék tekintetében viszonylag nagy fokú bizonytalanság figyelhető meg: a Black Friday-t ismerők 28%-a tervezi csökkenteni internetes vásárlásait a Black Friday akciókat látva, de az is igaz, hogy 19%-uk a megélhetési válság ellenére többet költene. 17%-uk a korábbi évekkel megegyező mértékű kiadásokat tervez, 15%-uk nem vásárol idén online, 21%-uk pedig még nem tudja, hogyan fog reagálni az új pénzügyi kihívásokra.

Ami azonban biztos, hogy a fogyasztók többnyire körültekintően költenek majd, hogy maximalizálják az elérhető kedvezményeket, és ez a megközelítés kiterjed a választott csatornákra is; a Black Friday akcióban vásárlást tervezők többsége online és offline térben is kedvezményvadászatra indul.

Meleg kabát, energiatakarékos hűtő és utazás

Míg tavaly a barkács- és kerti termékek iránti érdeklődés ugrott nagyot, idén úgy néz ki, a klasszikusnak számító kategóriákat fogjuk preferálni a Black Friday akciók keretében. A "fekete pénteki" vásárlást fontolgató magyarok mintegy harmada (31%) tervez ruházati cikket, 27%-a háztartási kis- és nagy gépet, 23%-a pedig háztartási- és vegyi árut vásárolni a szóban forgó időszak alatt. A férfiak körében a mobiltelefonok és kiegészítők is nagy érdeklődésre tarthatnak számot.

Forrás: digitalhungary.hu/LogiNet-Reacty Digital

Illusztráció: Flickr