Hogyan reagálhatnak a változó vásárlói szokásokra a kereskedők?

Pontosan tudjuk, hogy a járvány miatt alaposan megváltoztak a vásárlói szokások. A Trade magazin cikkében arra kereste a választ, hogyan fognak erre reagálni a kereskedők Magyarországon 2022-ben. A portál varázsgömb helyett leginkább külföldi példákra hagyatkozott alábbi összeállításában.

A GfK mérései szerint 5 fő területet érint elsősorban a vásárlói magatartás megváltozása:

1. a vírus által ránk nehezedő nyomást úgy tudjuk elviselni, ha elkezdünk odafigyelni, hogy testileg, lelkileg harmóniában legyünk mi is és családtagjaink is (Balance);

2. nem egyszerűen élelmiszert vagy vegyi árut szeretnénk vásárolni, hanem azt is megnézzük, hogy a vásárolt termékek beleillenek-e az értékrendünkbe (Purpose);

3. kénytelenek vagyunk az ár/érték arányra még jobban odafigyelni (Budgeteering);

4. eddig sem volt kevés teendője egy háztartásvezetőnek, de most még több igénynek kell megfelelni, gyorsan kell dönteni, akár online, akár offline vásárol valaki, a szükséges termékinformációknak gyorsan elérhetőnek kell lenniük, vonatkozzon ez akár az árra, akár az összetevőkre (Findability);

5. elmosódtak az otthon, a munkahely, az iskola határai – otthonról dolgozunk, tanulunk, vásárolunk, és elvárjuk, hogy a vásárlási folyamatok, a fizetési, rendelési lehetőségek támogassák ezt (Fluidity).

Íme a példák, hogy külföldön hogyan reagálnak ezekre innovatívan a kereskedők! A Trade magazin várakozása szerint itthon is meghonosodik majd némelyik, főleg a nemzetközi láncok esetében.

Balance

Egyre feszítőbb a belső igény arra vonatkozóan, hogy a rengeteg multitask, pörgés után lelassuljunk, megálljunk egy kicsit. Biztos, hogy ezt nem lehet kereskedelmi környezetben megvalósítani?

A Jumbo áruházlánc Hollandiában úgynevezett Kletskasszákat indított el 2021 szeptemberében. Úgy gondolják, hogy az üzletek fontos találkozási pontok, és felelősek a vásárlóik lelki egészségéért is. Szeretnék csökkenteni a saját eszközeikkel a magány érzését, nemcsak az idősek körében. Azoknál a pénztáraknál, ahol a Kletskassa felirat látható, lehetőség van elbeszélgetni a pénztárossal, senki nem rohan. Magyarországon is megfigyelhető más iparágakban hasonló kommunikáció, ami a magány enyhítését célozza – lásd a Voda­fone 2021-es karácsonyi reklámfilmjét.

Purpose

Németországban működik a CAP áruházlánc. Több mint 100 üzletük van, főleg Baden-Württemberg tartományban. Egyebek mellett azzal tűnnek ki más kereskedők közül, hogy az állások több mint felét fogyatékkal élők töltik be. Az üzletek akadálymentesek. Szükség esetén kísérőt biztosítanak a teljes vásárlási folyamathoz, nemcsak a fogyatékkal élőknek, hanem a mozgásképtelen és az idős vásárlóknak is.

Magyarországi példaként a Nem Adom Fel kávézó juthat eszünkbe. Idézet a honlapjukról: „Itt maguk a fogyatékossággal élő és megváltozott munkaképességű emberek készítik és szolgálják fel az ételeket és az italokat, illetve közreműködnek a programok szervezésében és lebonyolításában. A kávézó két szervezet közös együttműködésével jött létre. Az egyik, a Nem Adjuk Fel Szociális Szövetkezet, amely a vendéglátó tevékenységet biztosítja, a másik pedig a Nem Adom Fel Alapítvány, amely a tulajdonában lévő ingatlannal, …illetve a fogyatékkal élő emberek foglalkoztatásával kapcsolatos szakmai háttérrel vesz részt a megvalósításban.” A Nem Adom Fel mottója: „Mindenki elég gazdag ahhoz, hogy másoknak segítsen!”.

Bízzunk benne, hogy ez a szemlélet az élelmiszer-kiskereskedelemben is meghonosodik, ha nem is mindjárt 2022-ben, de a következő 5 évben.

Budgeteering

Vásárlóhelyi példa: Hollandiában az Albert Heijn színek segítségével irányítja a vásárlót azokhoz a cikkekhez, amelyek segítenek spórolni. Az akciókat narancssárgával, a tartósan alacsony árakat kék színnel jelzik. Az alacsony árú friss termékek kék „dobozokba” kerülnek, a promóciós cikkeket a sorok végén főként narancssárga tárolókban helyezik el.

A vásárló színekkel történő támogatása régóta jellemző Magyarországon is. Ehhez képest nagyobb újdonság, amit a láncok applikációiban tapasztalunk – személyre szabott kuponokat kapunk akár a Lidl, akár a SPAR applikációiban, vagy a Tesco Clubcard alkalmazásban. A pénztárosok időről időre rá is kérdeznek, hogy letöltöttük-e már az adott applikációt.

Findability

Németországból, az EDEKA áruházláncból jön a következő példa. A „Clever Kochen” minden hozzávalót tartalmazó zacskókat kínál egy étkezéshez. A vásárló csak választ egyet a felkínált receptek közül, majd elvesz egy zacskót, amely az étel elkészítéséhez az összes hozzávalót tartalmazza. A vásárlóknak nem kell a boltban keresgélniük a termékeket, és csak annyit kell fizetniük, amennyire valóban szükségük van kettő vagy éppen négy főre.

Mindeközben a magyar kereskedelmet izgalomban tartja a pénztármentes fizetés lehetősége. Január közepén jelent meg az ALDI-ról, hogy megnyílt az első pénztármentes boltjuk Londonban, a Tesco üzletekben is találkozni ilyen megoldással. Kérdés, hogy a magyar fogyasztó mennyire bízik majd meg egy ilyen lehetőségben: „tényleg csak annyit vonnak le, amennyit vettem? nem többet?” illetve kérdés, hogy a kereskedelem mennyire bízik meg a magyar fogyasztóban „tényleg csak annyit visz ki? nem talált valamilyen kiskaput?”

Fluidity

Nézzük meg mi történik a közeli Csehországban a Rohliknál – amely a kifli.hu cseh megfelelője. Az online FMCG-vásárlások biztonságosan és érintés mentesen átvehetők pick-up pontokon. Nincs több várakozás a futárra, ami az egyik hátráltató tényező, ami miatt sokan még mindig idegenkednek az online rendeléstől, és nincs több sorban állás se az üzletekben, amit pedig úgy alapvetően senki nem szeret. A pick-up pont mindkét „akadályra” választ tud adni. Az átvételi pontoknak két változatuk van. Vannak kültéri Rohlik-pontok, és vannak beltériek, irodaházakban és szabadon megközelíthető épületekben.

Mostanra Magyarországon is elterjedt a pick-pack pontok rendszere a kereskedelemben – ha egyelőre nem is gyakori az élelmiszer-kereskedőknél. Van ilyen a Decathlonnál, vannak Alza-boxok, eMAG-boxok stb.

Fontos lesz a vásárláskönnyítés

A kiskereskedők részben a COVID-válság hatására új bolti koncepciókat, termékeket és szolgáltatásokat találnak ki, hogy megfeleljenek a vásárlóik új igényeinek. Mindannyian arra törekednek jelenleg is és a jövőben is, hogy támogassák a vásárlóikat testi-lelki egyensúlyuk megtalálásában azáltal, hogy olyan innovációkat kínálnak, amelyek lehetővé teszik, hogy jó ár/érték arányban találjanak élelmiszereket.

A vásárlók céltudatosabb, célzottabb vásárlásra törekednek. Nem öncélú vásárlói élményeket keresnek – egy csillogó, villogó display nem biztos, hogy elegendő. Alighanem nagyobb arányban fogunk olyan bolti innovációkkal találkozni a közeljövőben, amelyek a gyönyörködtetésen túl valamelyik fenti célt szolgálják, megkönnyítik a vásárló dolgát valamilyen fontos szempontból.

Forrás: Trade magazin

Illusztráció: Piqsels