Közeleg a Black Friday - de érdekel ez még bárkit is?

Az elmúlt években határozottan veszített a lendületéből a Black Friday a magyar piacon, ahol minden statisztika szerint drámai mértékben esett vissza a fogyasztás az elmúlt másfél évben. A Reacty Digital és a Shoptet felmérésének eredményeit a hwsw.hu portál is közzétette. 

Eléggé beszédes, hogy október vége van, de csak most futott be az első hazai közvélemény-kutatás az idei Black Friday-szezonról, amit joggal nevezhetünk szezonnak, hiszen bár eredetileg csak egyetlen napról (ami idén pl. november 24-re esik) van szó, ez idő tájt lényegében nincs olyan hét, amikor valamelyik nagy üzletlánc vagy online értékesítő ne tartana „Fekete Pénteket”, adott esetben egy egész héten át.

A fogyasztói társadalom ünnepe az Egyesült Államokból átszivárogva Európába azért némileg veszített a patinájából, különösen most, amikor a vásárlóerő a gazdasági környezet miatt padlót fogott, a kiskereskedelem volumene pedig hónapról hónapra tartós csökkenést mutatott hazánkban éves és havi összevetésben is.

Ettől függetlenül a Reacty Digital és a Shoptet reprezentatív kutatása alapján a Black Friday „bogarat” már sikerült elültetni a fülekbe: a megkérdezettek 93%-a hallott már a jelenségről, 45%-uk pedig tervezi, hogy vásárol is majd valamit valamelyik akciós napon/héten. Az átlagos költés a válaszok alapján 43 ezer forint lehet fejenként. Más kérdés, hogy a korábbi évek tapasztalatai alapján még a szakemberek is úgy látják, hogy amikor a kasszáknál ki kellene nyitni a pénztárcát, az imént említett arány és összeg azért lényegesen csökkenhet.

A kutatásból kiderül, hogy a magyarok nagyjából fele (51%) egyértelműen úgy gondolja, hogy mindenki vásárol az akciók miatt, pedig sokszor nincs rá szüksége, a valóságban viszont jelentősen kevesebben tesznek így. Tízből négyen (43%) nem tartják elég nagynak a kedvezményeket, és csak a felnőttek ötöde (19%) vásárol szinte mindig ilyenkor – mutat rá a felmérés.

Forrás: hwsw.hu 

Illusztráció: Wikimedia Commons