Láthatatlan vonalkóddal automatizálnák az újrahasznosítást

A szelektív hulladékgyűjtés lakossági és ipari szinten sem egyszerű feladat. Egy háztartásban nap mint nap botlunk olyan szemétbe, amiről nehéz eldönteni, hogy lehet-e szelektíven gyűjteni egyáltalán, és ha igen, akkor hova kell dobni. A hulladékkelezőknek viszont emiatt rengeteg pluszmunka a rosszul szelektált szemét kiválogatása.

 

Ezt a két problémát oldaná meg egyszerre egy új módszer, amiről a BBC készített videóriportot, idehaza pedig a g7.hu portál írt róla. A norvég hulladékipari multi, a Tomra német gyárában egyelőre csak tesztelik az újrahasznosításnak ezt a teljesen újszerű módját. A technológiának két része van: az egyik a csomagoláson, a másik pedig a szelektáláson változtat. Ahhoz, hogy ilyen módon lehessen szelektálni, a termékek csomagolására szabad szemmel láthatatlan vonalkódokat helyeznek el.

Ezeket a vonalkódokat papírra és műanyagra is rá lehet nyomtatni. A sima vonalkódokhoz képest a technológia előnye, hogy mivel a termékek teljes felülete be van borítva vonalkódokkal, a kód attól függetlenül leolvasható, hogy milyen pozícióban kerül a leolvasó géphez.

A gyárban a szemét futószalagon jár körbe, ugyanúgy, ahogy egy hagyományos hulladékkezelőben. Csakhogy a szemetet nem dolgozók szelektálják, hanem egy gép. A gép folyamatosan szkenneli a szemét felületét, másodpercenként 150 képet készít. Így látja a vonalkódokat, amik a szemét fajtájára vonatkozó információt tartalmazzák. Az azonosítást követően pedig levegővel fújják a szemetet fajtájának megfelelő irányba.

Dr Ravi Sharma, a vonalkódos technológiát fejlesztő Digimarc munkatársa szerint 90 százaléknál is magasabb a módszer hatékonysága, és a technológia legfőbb előnye, hogy nagyon hatékonnyá teszi az élelmiszerek és más termékek csomagolásának, például mosószeres flakonoknak a szétválasztását.

A hatékonyságot az is javítja, hogy már a háztartási szelektálás is sokkal pontosabb lehet, ugyanis a beolvasó technológia mobilalkalmazás formájában is elérhető, ami segít a háztartási szelektálós dilemmák megoldásában. Ugyanez a technológia az önkiszolgáló kasszás fizetést is jóval egyszerűbbé teheti.

A tesztelés a HolyGrail nevű projekt keretein belül zajlik. A projektben 20 globális nagyvállalat, többek között a Nestlé, a Henkel, a Danone, a Pepsico és a Procter and Gamble is részt vesz. A terv szerint 2020-ban élesben is kipróbálják a technológiát egy hulladékkezelőben, és 2021-től már az európai piacon is megjelenhetnek ilyen vonalkóddal ellátott termékek.

Forrás: g7.hu